Téměř 72 % Čechů je ve svém zaměstnání spokojených. Vyplývá to z nedávného průzkumu, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment mezi 2 286 respondenty. Je to dáno nejen výrazným převisem nabídky pracovních míst nad současnou poptávkou, ale i růstem mezd. Kromě odpovídajícího finančního ohodnocení však Češi stále více požadují flexibilní pracovní dobu, což v mnoha firmách ještě není běžné.
„Spokojenost lidí na trhu práce souvisí na jedné straně s jakousi jistotou, že se nemusí bát o své místo, na druhé straně i s tím, že 56 % z nich, tedy téměř o 10 procentních bodů více než loni, dostalo letos přidáno,“ uvádí Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.
Stejně jako v předešlých letech tedy zůstávají finance tím nejdůležitějším argumentem pro případný odchod ze stávajícího zaměstnání (65 %) anebo přijetí nové pracovní nabídky (74 %). Respondenti průzkumu však často uváděli i další důvody, pro které by zvažovali změnu zaměstnání. Nejčastěji zmiňovali nemožnost flexibilního rozvržení pracovní doby, nemožnost zkráceného úvazku či neochotu zaměstnavatelů umožnit práci z domu.
Pružná, atraktivní a smysluplná práce
„Flexibilita se dnes stává tématem číslo jedna. Některé obory, třeba IT anebo podnikové služby, již běžně home office nebo pružnou pracovní dobu nabízejí, stále je však celá řada tržních segmentů, kde to procesně možné není anebo není vůle vedení tyto možnosti zavádět,“ říká Jitka Součková s tím, že firmy, které nenabídnou dostatečnou pružnost budou v dnešní době jen stěží bojovat o talentované pracovníky.
„Například dle údajů ABSL poskytují firmy ze segmentu podnikových služeb plný či částečný home office více než 60 % svých zaměstnanců a protože jsou s tímto modelem zaměstnanci spokojeni, hodlají zaměstnavatelé agilitu úvazků ještě rozvíjet. Naopak třeba bankovní sektor v této oblasti pokulhává, a musí se proto snažit talenty motivovat jinými způsoby,“ dokumentuje Jitka Součková,
Velkým tématem současného trhu práce se dle aktuálního průzkumu kandidátských preferencí stává i atraktivita práce. Možnost práce na zajímavých projektech se dokonce dostala na třetí místo v žebříčku důvodů akceptace nového pracovního místa (po financích a možnosti kariérního růstu). Jako motivační faktor zmínilo zajímavou pracovní náplň celkem 44 % respondentů, dalších 31 % pak možnost účasti na zajímavých projektech.
K dalším často zmiňovaným bodům patřila i smysluplnost vykonávané práce a možnost zlepšovat procesy ve firmě. „Tento trend je silně cítit především u generace Y, tedy u lidí narozených po roce 1980. Tato generace hledá v práci nejen výdělek, ale i zábavu. U generace současných absolventů škol pak tato tendence ještě sílí,“ vysvětluje Jitka Součková.
Průzkum se zaměřil i na ochotu Čechů přijímat zaměstnání na dobu určitou či přes agenturu. I tato oblast je ovlivněna boomem pracovního trhu a převisem nabídky míst nad poptávkou. I když má celých 78 % respondentů dobrou nebo spíše dobrou zkušenost s prací na dočasné přidělení, ochota přijmout takovou práci se meziročně̌ snížila o 12 procentních bodů, na 59,5 %. V úvazcích na dobu určitou však Češi stále problém nevidí - 75 % účastníků průzkumu by takovou práci bylo ochotno přijmout.