Proč selhává zavádění sociálních médií pro interní komunikaci?

Ilustrační snímek

V poslední době se takříkajíc roztrhl pytel s nejrůznějšími řešeními pro využití sociálních médií pro účely interní komunikace ve firmách. Mnohé pokusy o uplatnění interních sociálních médií však v praxi selhávají. Jaké jsou nejčastější příčiny těchto neúspěchů a jak je jim vyhnout? Odpovědi na tyto otázky přinesl server eLearn Magazine.

1. Firemní kultura

Firmy zavádějí sociální média, aby usnadnily komunikaci napříč jednotlivými odděleními či celou firmou. To se ale může setkat s různými reakcemi a hlavně narazit na zažitou firemní kulturu – ve firmě jako celku i v jednotlivých týmech. Ani nejlepší komunikační produkty a procesy, které dokáží ušetřit velké peníze, se hned tak neujmou, pokud budou v rozporu s hodnotami firemní kultury. Hned na začátku projektu by proto měla stát otázka, jak zapojit sociální technologie do kultury, která se k nim staví odmítavě. Pak je třeba najít vhodný způsob, jak o těchto technologiích komunikovat a vysvětlovat zaměstnancům jejich výhody. Počítejte s tím, že budete odmítáni. Vaším cílem je získat nadšence, kteří vás podpoří a pomohou vám přesvědčit ostatní. Zásadní je trpělivost a zaměření na specifické účely, k nimž chcete sociální média využívat.

2. Chybějící podpora managementu

Iniciativa pro zavedení sociálních médií jakožto interního komunikačního nástroje může samozřejmě vzejít i od řadového zaměstnance. Má-li však být úspěšná, potřebuje nejen schválení, ale především aktivní podporu managementu. Nejde o to, aby daný nástroj byl úspěšně implementován, ale aby byl aktivně používán. Kromě aktivního prosazování nových nástrojů zdola k tomu potřebujete také zapojit hned od začátku vedení firmy. Manažeři by měli jít příkladem svým lidem a motivovat je k používání sociálních médiím s podporou svých nadřízených.

3. Předpoklad, že zaměstnanci budou umět nové nástroje ovládat

To, že vaši lidé běžně používají Facebook nebo Twitter, ještě neznamená, že budou umět pracovat s nástrojem, který bude upraven na míru vašim interním potřebám. I když ovládání vypadá jednoduše, nepodceňujte školení. Zaměstnanci potřebují nejen zná technické aspekty, ale také vědět, proč a k jakému konkrétnímu účelu mají jednotlivé funkce používat. Když tomu nebudou rozumět, své staré zvyky neopustí.

-kk-

Zdroj: eLearn Magazine - americký server věnovaný e-learningu a moderním technologiím ve vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje eLearn Magazine