Efektivní proces zapojování nových zaměstnanců do chodu firemní kultury patří k základním předpokladům úspěšného fungování každé organizace. Umožňuje rychleji proniknout do nové práce, což přispívá nejen k větší produktivitě, ale i celkové spokojenosti zaměstnanců. Roste tím také pravděpodobnost, že u firmy zůstanou déle. Firma tím šetří náklady a urychluje jejich návratnost. Přesto v mnohých firmách proces onboardingu opomíjejí nebo jej nedokáží zapojit tak, aby byl součástí jejich každodenního provozu. Andrea Watkinsová z personálně-poradenské společnosti Kenexa vysvětluje, že efektivní proces onboardingu sestává ze čtyř fází:
Získání nových zaměstnanců
Začít je třeba již u výběru a náboru nováčků. Nováček by měl splňovat potřeby firmy a od začátku vědět, jak do její struktury zapadne.
Přivítání nových zaměstnanců
Nováčkům je třeba poskytnout vše, co budou potřebovat pro plnění svých povinností, již od prvního dne v práci. Znamená to nejen přípravu pracoviště, ale také zajištění potřebných administrativních úkonů spojených s nástupem.
Integrace nových zaměstnanců
Tato fáze vyžaduje integraci nováčků do pracovního prostředí. Patří sem informování stávajících zaměstnanců a manažerů o jejich příchodu a roli. Manažeři by v prvních třech měsících měli nováčkům pravidelně poskytovat zpětnou vazbu.
Urychlení integrace nových zaměstnanců
Následuje zapojení systému pro urychlení integrace nováčků tak, aby mohli dosáhnout své nejproduktivnější úrovně co nejdříve.
-kk-