Několik nejčastějších chyb nových zaměstnanců:
- Neadaptují se dostatečně rychle. Jedna z důležitých povinností nového zaměstnance je pečlivě nasávat firemní kulturu a nepsaná pravidla. Komunikuje se zde spíše osobně, nebo přes e-mail? Berou si práci domů? Jedí lidé u pracovních stolů? Vystavují své osobní fotografie? Čím déle vám potrvá se přizpůsobit, tím déle bude na vás pohlíženo jako na „nováčka“.
- Bojí se klást otázky. Řada nových zaměstnanců váhá s otázkami, protože se bojí, že se na ně bude pohlížet jako na neznalé nebo otravy. Je ale mnohem horší udělat nesprávný odhad. Ptejte se proto včas a často.
- Zkouší dělat příliš. I když chcete co nejrychleji plnohodnotně přispívat, dejte si na čas. Neuděláte pozitivní dojem, když se začnete přepínat již od začátku. Raději se zaměřte na perfektní odvedení vašich hlavních úkolů, budování vztahů s kolegy a identifikaci potenciálních mentorů.
- Jsou všeznalci. Zaměstnavatel jistě rád vyslechne nové nápady a řešení. Dejte si ale, zvlášť v počátcích, pozor, abyste nedostali nálepku „všeznalce“. S každou kritikou nebo zpětnou vazbou se snažte být taktní a konstruktivní. Dávejte si třeba pozor na nepříjemné: „V mém minulém zaměstnání jsme to dělali tak a tak….“.
- Neudělají si přátele. Snažte se posilovat vztahy se všemi kolegy, nikoliv jen se svým nadřízeným.
-av-