Firma, v níž zaměstnance přijímají i propouštějí kolegové

Německý poskytovatel služeb internetové telefonie Sipgate se sídlem v Düsseldorfu zaměstnává 120 lidí. Nemá přitom oddělení HR v klasické podobě. Veškeré personální záležitosti sice koordinují dvě pracovnice, ale jejich vliv na to, koho firma přijme či propustí, je prakticky nulový. Jak tedy konkrétně probíhá rozhodování o personálních otázkách?

Ilustrační snímek

Článek o náboru a propouštění zaměstnanců ve společnosti Sipgate přinesl nedávno server Business Insider Deutschland. Dozvíme se v něm, že rozhodování o tom, kdo bude pracovat v jednotlivých týmech, mají plně v rukou samotné týmy zaměstnanců. Samy se rozhodují, zda potřebují někoho přijmout nebo se s někým rozloučit.

Představa, že bych byl tím, kdo vstoupí do dveří a řekne týmu, že přivádí někoho, koho sice neznají, ale je to jejich nový kolega, je poněkud absurdní,“ uvedl ředitel společnosti Tim Mois.

Tým přijímá

Když tým usoudí, že potřebuje posilu, vytvoří a zveřejní nabídku práce. Jeden člen, jehož tým pověří, pak ve spolupráci se zmíněnými pracovnicemi HR každý den prochází žádosti zájemců. Uchazeči, kteří jsou odmítnuti, vždy dostanou zprávu s přesným důvodem odmítnutí.

Úvodní pohovory s vybranými uchazeči vede tým samostatně, aniž by se do toho jakkoli zapojovali jejich nadřízení. Pracovnice HR mohou asistovat, ale samy o výběru nerozhodují. Cílem tohoto postupu je najít uchazeče, kteří do týmu nejlépe zapadnou.

Úspěšní uchazeči dostanou možnost pracovat na zkušebních projektech. V průběhu zkušební doby projdou dvěma koly zpětné vazby – po jednom a po čtyřech měsících.

Tým propouští

Spolu s výběrem zaměstnanců nesou týmy odpovědnost i za propouštění. Jestliže se nový pracovník neosvědčí, musí mu to říci právě kolegové, kteří jej přijali. To, že se někdo ve zkušební lhůtě osvědčí, však ještě neznamená, že se s ním tým nerozloučí později.

Stává se, že i dobrý pracovník někdy nezapadne nebo přestane podávat dostatečný výkon. Pak je opět na týmu, aby vzniklý problém společně vyřešil. Pokud tým ve svých snahách o pomoc neuspěje a dotyčný pracovník se nezlepší, tým jej požádá, aby si začal hledat jinou práci.

S přípravou na propouštění pomáhají týmům pracovnice HR, které se v případě potřeby mohou také účastnit rozhovorů s nedostatečně výkonnými zaměstnanci. Komunikace s propouštěnými zaměstnanci je však především úkolem těch, kteří je přijímali, tedy týmu.

Co myslíte, fungovala by stejná praxe i u vás?

-kk-

Zdroj: Business Insider - americký portál zaměřený na oblast podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Insider