Většina zaměstnavatelů ví, jak velký přínos mají doporučení stávajících zaměstnanců na nové potenciální zaměstnance. Využívají je však spíše pro externí než pro interní nábor, a to je chyba. Tvrdí to alespoň světově uznávaný poradce v oblasti řízení lidských zdrojů a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan. Ve svém článku na serveru ere.net shrnul výhody využití referencí pro interní nábor a také pět akčních kroků pro zavedení programu interních referencí.
Proč využívat reference zaměstnanců pro interní nábor?
-
Většina současných programů interního náboru potřebuje zefektivnit.
-
Získáte více interních uchazečů o volné pozice.
-
Interní nábor je levnější.
-
Obsazování volných pozice zevnitř firmy zvyšuje retenci zaměstnanců a přispívá k jejich dalšímu rozvoji.
-
Najdete uchazeče s vysokým potenciálem, kterých byste si jinak nemuseli všimnout, protože nejsou v nejviditelnějších pozicích.
-
Najdete uchazeče s vysokým potenciálem, kteří by se sami neodhodlali přihlásit.
-
Můžete posílit diverzitu svých týmů.
-
Zvýšíte povědomí o tom, která místa jsou ve firmě volná.
-
Můžete podpořit nábor napříč obchodními jednotkami.
-
Nemusíte mít tým náborářů specializovaných na interní nábor, protože je nahradí ostatní zaměstnanci.
Jak využít reference zaměstnanců pro interní nábor?
-
Ujasněte si, zda bude váš program interních referencí samostatný, nebo bude fungovat pod křídly programu externích referencí, který už u vás existuje.
-
Vyberte odměny pro zaměstnance, jejichž doporučení povede k úspěšnému náboru. Nemusí to být nic nákladného, zjistěte si však předem, co vaše zaměstnance potěší.
-
Určete, kteří zaměstnanci budou moci doporučovat. Definujte pravidla pro zapojení a vyloučení konkrétních skupin zaměstnanců.
-
Zaměřte se také na to, jak minimalizovat riziko, že vám zaměstnanci budou doporučovat své přátele, kteří ve skutečnosti nemají potřebné znalosti a dovednosti. Vyžadujte, aby zaměstnanci specifikovali svůj vztah k doporučovaným a ručili za jejich kvalitu.
-
Připravte na řešení situace, kdy vám dva nebo více zaměstnanců doporučí tutéž osobu. Rozhodněte se, zda budete odměnu dělit, nebo zda se bude týkat jen prvního v pořadí.
-kk-