Západní společnosti podnikající v Asii stále častěji obsazují nejdůležitější posty místními obyvateli (místo dosavadních expatů). Podle serveru The Wall Street Journal je důvodem této změny současná situace, kdy západní firmy musejí přistupovat k asijským firmám a spotřebitelům jako k sobě rovným a jako ke klientům, nejen jako k výrobním partnerům. Na vysoká manažerská místa proto najímají manažery, kteří dokáží vyjednávat s místními podniky a vládami, aniž by k tomu potřebovali tlumočníky. Důležitá je také znalost kultury a zvyků, které se cizinci učí velmi dlouho.
Dvě přední agentury poskytující služby executive search nadnárodním společnostem obsazujícím manažerské role v Asii – Spencer Stuart a Korn/Ferry International – potvrdily, že rozdělují kandidáty na tyto posty do čtyř skupin: 1) rodilí asiaté znalí místní kultury, kteří ale studovali v USA nebo v Evropě, 2) cizinci dlouhodobě žijící nebo pracující v Asii, 3) potomci asiatů vychovávání v západní zemi a 4) místní asijští manažeři bez zkušeností ze západu. Obě společnosti potvrdily největší poptávku po manažerech z kategorie číslo 1.
Statistika personální agentury Spencer Stuart ukazuje, že tři ze čtyř vysokých manažerů, které přijaly nadnárodní společnosti v Asii v letech 2005 až 2010, byli rodilí asiaté lidé žijící přímo v daném regionu. Pouze 6 % z celkového množství 1500 postů nebylo obsazeno asiaty. Ředitel společnosti Phil Johnston doplnil, že najít a udržet si tyto manažery je velmi obtížné. Pokud jde o platy, mohou požadovat 750 tisíc až 1 milion dolarů ročně, což je někdy i více než na těchto postech pobírali dosavadní expati.
-kk-