Situace padesátníků na trhu práce není snadná. Mají sice velké zkušenosti, ale také „pár“ let do důchodu, což často vede zaměstnavatele k výběru mladších uchazečů. Starším tudíž nezbývá nic jiného než se umět lépe prodat. Jak na to? Připravili jsme pro vás souhrn doporučení pro uchazeče 50+, která publikoval server Careerealism.com.
1. Popisujte jen zkušenosti z posledních 15 let
Náboráře nejvíce zajímají vaše aktuální dovednosti. Pokud budete v životopisu uvádět všechna svá pracovní místa, pouze zbytečně upozorníte na svůj věk. Zaměřte se detailně na posledních 15 let. Kromě životopisu si vytvořte i profil na sociální síti LinkedIn. Více o největší profesní sociální síti čtěte v článku 5 kroků, jak najít novou práci přes LinkedIn.
2. Vynechte roky svých studií
Nepište, od kdy do kdy jste studovali na univerzitě nebo dokonce střední škole. Stačí napsat název školy a obor, případně získaný titul. Platí to i pro různé kurzy a certifikace starší 15 let.
3. Starší relevantní zkušenosti zmiňte chytře
Pokud vaše pracovní začátky zahrnují relevantní a důležité zkušenosti či úspěchy, uvádějte je také bet konkrétního roku. Můžete například v životopise vyčlenit stručnou sekci s názvem „Dřívější zkušenosti“ nebo „Zkušenosti před rokem 2000“, v níž místo konkrétních let, např. „1990-1993“, uvedete „tři roky“.
4. Zaměřte se na konkrétní měřitelné výsledky
V životopise či profilu na sociální síti LinkedIn popisujte své zkušenosti vždy s konkrétním ohledem na zisk, tržby a efektivitu chodu daného zaměstnavatele. Dosáhl jsem zvýšení tržeb společnosti v segmentu služeb o 10 % za 1 rok. Přispěl jsem ke snížení fluktuace obchodníků o 10 %. atd.
5. Požádejte své známé na LinkedInu, aby potvrdili vaše komunikační dovednosti
Jedno z nejčastějších klišé o starších lidech je předpokládaná neschopnost práce s moderními technologiemi a nedostatečné komunikační dovednosti. Vyvrátit je můžete již tím, že si zřídíte profil na síti LinkedIn a propojíte s dalšími lidmi ze svého oboru či praxe. Požádejte lidi, kteří vás dobře znají ze vzájemné spolupráce, aby ve vašem profilu potvrdili, že umíte dobře komunikovat a pracovat s technologiemi.
6. Obstarejte si profesionální fotografii
Ke klasickému životopisu není třeba přikládat fotografii, většinou to uchazečům uškodí. Na síti LinkedIn se však již předpokládá, že se budete prezentovat jako profesionál včetně profesionální fotky. Pokud nebudete mít fotografii od profesionálního fotografa, konzultujte svůj výběr alespoň s někým mladším, kdo vám poradí například s výběrem oblečení či make-upu.
7. Připravte se na pohovor vedený mladším člověkem
Čím starší jste, tím je pravděpodobnější, že budete pracovat s mladšími lidmi. Zkuste se proto připravit na pohovor s někým ze svých mladších známých, kdo má jiný styl komunikace než vy a může vám poradit, jak se správně prezentovat.
Více tipů, jak hledat zaměstnání, si můžete přečíst v sekci Hledání práce.
-kk-