Jak motivovat zaměstnance k doporučování nových zaměstnanců

Ilustrační snímek

Náboráři již dnes dobře vědí, že pokud chtějí získat kvalitní zaměstnance, pouze vyvěsit volné pozice na internet nestačí. Efektivnější než anonymní internet jsou osobní reference, nejlépe od někoho, koho dobře znáte. Proč tedy nemotivovat stávající zaměstnance, aby vám doporučovali zaměstnance budoucí? Server recruiter.com doporučuje směřovat motivaci zaměstnanců k poskytování referencí následujícími směry:

Nabídněte dostatečnou finanční odměnu

Hotovost má větší motivační účinek než nefinanční dárky a ocenění, alespoň podle výzkumu serveru CareerBuilder z roku 2010. Důležité však je zvolit takovou částku, která bude zaměstnance opravdu motivovat. Vycházejte z toho, v jakém oboru se pohybujete a jak vysokou pozici obsazujete.

Zajistěte jednoduchá pravidla a děkujte

Ať už pro váš referenční program zvolíte jakákoli pravidla, zaměstnanci by z nich měli okamžitě pochopit, proč se mají zapojit a co jim to přinese. To, že budete rozdávat finanční odměny, však neznamená, že byste už dále neměli za reference děkovat. Naopak zajistěte veřejné uznání zaměstnancům, kteří vám dodají nejvíce referencí. Forma už je na vás – od pochvalného e-mailu od vedení firmy až po oběd s generálním ředitelem.

Zapojte herní prvky

Zkuste pojmout reference jako týmovou soutěž. Oddělení, které vám dodá nejvíce referencí, může například vyhrát speciální cenu. A může se to promítnout i do procesu řízení výkonnosti jednotlivých zaměstnanců, což bude další motivace k poskytování referencí.

Informujte o vývoji jednání s doporučenými kandidáty

Zaměstnanec, který vám někoho doporučí, chce vědět, jak jeho doporučení dopadne. Pracujte proto na systému pravidelného informování. Vzdělávejte také zaměstnance v tom, jak mohou rozšiřovat své sítě kontaktů a dávat vám více doporučení.

-kk-

Zdroj: Recruiter.com - americký server pro náboráře a uchazeče o zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Recruiter.com