Dnes možná většina firem nemá žádný formální proces poskytování zpětné vazby neúspěšným uchazečům o práci, v nadcházejících pěti letech se však bez něj už neobejde. Myslí si to alespoň uznávaný poradce v oblasti HR a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan. V nedávném článku pro server TLNT.com upozornil na to, že nastupující generace očekává zpětnou vazbu a větší otevřenost ze strany firem. Sociální sítě navíc umožňují jednoduše šířit zkušenosti s náborovým procesem v jednotlivých firmách. Je proto v zájmu zaměstnavatelů, aby se sami zbytečně nepřipravovali o kvalitní uchazeče o práci. Sullivan doporučuje následující způsoby sdílení zpětné vazby s uchazeči o práci a nutné podpůrné administrativní kroky.
Způsoby sdílení zpětné vazby
-
Zaveďte jednoduché e-mailové potvrzení, že jste obdrželi přihlášky a životopisy uchazečů. Pošlete je všem zúčastněným.
-
Vytvořte talentovou komunitu, do níž se uchazeči budou moci přihlásit pomocí internetu a naleznou v ní odpovědi na základní otázky.
-
Předem zveřejněte informace o tom, jak probíhá přijímací proces ve vaší firmě.
-
Po skončení náboru pošlete všem účastníkům shrnutí s nejčastějšími důvody, které vedly k nepřijetí. Můžete je také vyvěsit na vašem webu.
-
Informujte uchazeče, zda má smysl hlásit se znovu. Popište, v jakých případech se mohou uchazeči hlásit na jiné pozice a naznačte, co je pro firmu nepřijatelné.
-
Informujte uchazeče, zda splnili základní kvalifikační kritéria pro danou pozici. Těm, kteří je splnili, ale nebyli vybráni, pak poskytněte ještě podrobnější informace.
-
Specifikujte oblasti, v nichž byli konkrétní uchazeči slabí. Tyto informace můžete sdílet již v průběhu jednotlivých fází přijímacího řízení.
-
Sdělte uchazečům procentuální úspěšnost splnění jednotlivých kritérií výběru.
-
Uchazečům, kteří se dostanou až do samého finále výběrového procesu, poskytněte více času náborářů, kteří s nimi proberou, co mohu ještě zlepšit.
-
S uchazeči, které nakonec vyberete, se sejděte a pohovořte s nimi o jejich silných stránkách i o tom, v čem jste jim připraveni poskytnout pomoc.
Podpůrné administrativní kroky
-
V rámci oddělení náboru sestavte tým zákaznických služeb, jehož zákazníky budou uchazeči o práci a také manažeři, kteří hledají nové členy do svých týmů.
-
Proveďte průzkum mezi zákazníky. Každého zákazníka se ptejte, jaký druh zpětné vazby očekává.
-
Vytvořte obchodní scénář, v němž jasně vyčíslíte rizika a návratnost investic do poskytování zpětné vazby uchazečům.
-
Vytvořte sadu nástrojů pro poskytování zpětné vazby a školte náboráře v tom, jak je používat.
-
Zaveďte automatické upozorňování na nutnost poskytnutí zpětné vazby do vašeho systému pro správu uchazečů.
-
Vytvořte seznam všech přípustných typů zpětné vazby.
-kk-