Stále hledáte zdroj nejkvalitnějších potenciálních zaměstnanců? Už nemusíte. Podle uznávaného poradce v oblasti řízení lidských zdrojů a profesora managementu na San Francisco State University Johna Sullivana jsou tím zdrojem doporučení od stávajících zaměstnanců.
„Vytvářím a zkoumám programy zaměstnaneckých referencí více než 20 let a bohužel stále zjišťuji, že většina firem sice tyto programy má, ale jsou špatně navrženy a nedostatečně pracují s daty,“ píše John Sullivan.
Pokud získáváte méně než 40 % nových zaměstnanců jinou cestou než na doporučení stávajících zaměstnanců, doporučuje následující kroky ke zlepšení.
1. Vyberte prioritní pozice
Nejúspěšnější programy se nezaměřují na všechny pozice, ale na pozice s největším vlivem na chod firmy a pozice, které se těžko obsazují.
2. Učte zaměstnance, jak doporučovat
Začněte tím, že požádáte nejúspěšnější poskytovatele referencí o sdílení jejich zkušeností. Pak vytvořte manuál pro zaměstnance, kde hledat a jak přesvědčit potenciální uchazeče o práci u vás, aby se nechali doporučit.
3. Připravte příběhy o firmě
Vytvořte elektronický archiv (webovou stránku nebo wiki), v němž budete sdílet příběhy o úspěších firmy a vašich lidí. Zaveďte jednotný postup, jak mohou zaměstnanci přidávat další příběhy. Pomocí těchto příběhů pak mohou lépe přesvědčit své známé, aby se u vás ucházeli o práci.
4. Osobně komunikujte se zaměstnanci
Nepoužívejte neosobní obecné oslovování zaměstnanců se žádostmi o reference. Nerozesílejte spam se žádostmi o doporučení na všechny pozice. Vybírejte ty zaměstnance, kteří mají největší potenciál doporučit někoho na konkrétní pozice a osobně je požádejte. Hromadně oslovujte pouze vybrané skupiny zaměstnanců pro konkrétní pozice.
5. Zdůrazňujte týmovou práci
Vysvětlujte zaměstnancům, že hlavní smysl doporučování kvalitních potenciálních kolegů je možnost spolupráce s těmi nejlepšími v nejlepším možném týmu.
6. Zaveďte speciální vizitky
Vybavte zaměstnance, kteří mají ideální pozici pro doporučování kvalitních potenciálních zaměstnanců zvláštními papírovými nebo elektronickými vizitkami. Může to nýt například visačka s nápisem „Zeptejte se mě na práci v naší firmě“, kterou budou zaměstnanci nosit na veletrzích nebo odkaz v mailu.
7. Zapojte „bumerangy“
Udržujte kontakt s bývalými zaměstnanci, kteří u vás dosahovali výborných výsledků. Můžete je oslovit rovnou s nabídkou práce nebo je požádat, zda by vám někoho nedoporučili. Více o náboru bývalých zaměstnanců si můžete přečíst zde.
8. Zapojte „přátele firmy“
Mohou to být rodinní příslušníci zaměstnanců, bývalí zaměstnanci v důchodu, konzultanti, prodejci, zákazníci a další lidé, kteří znají vaše potřeby v oblasti talentů. Více o zapojení těchto lidí si můžete přečíst zde.
9. Nezapomínejte na zpětnou vazbu
Programy zaměstnaneckých referencí často ztroskotají na tom, že zaměstnanci někoho doporučí a pak už se jim nikdo neozve. Se zpětnou vazbou byste se měli ozvat nejpozději do 48-72 hodin. Zaměstnanec by se od vás měl dozvědět, zda jeho reference byla dobrá, nebo špatná a případná další doporučení, jak se zlepšit.
-kk-