Při řešení tohoto problému se Radek setkal s Terezou, HR byznys partnerkou společnosti, kterou baví vést interní i externí zaměstnance. Radek za ní přišel s otázkou: „Ahoj Terezo, mám dotaz. Pokud budu pracovat více, dostanu se nad zákonné limity, takže uvažuji o tom, že si letos vezmu 3 měsíce dovolené. Co si o tom myslíš?"
Tereza o jeho otázce přemýšlela, než odpověděla: „Myslím, že prvním krokem, který bys při rozhodování měl udělat, je pochopit, jaký je tvůj smysl bytí. Chceš do toho jít? “
"Jistě, to zní zajímavě!"
"Dobře, pojďme na kávu a začneme."
"Skvělý."
"Pověz mi o úspěchu, který jsi měl ve svém životě. Něco, na co jsi hrdý, co udělalo radost také lidem kolem tebe. Může to být příklad z práce nebo ze soukromého života."
Radek se nad tím na okamžik zamyslel: „Složil jsem spolu s přáteli pár písniček. Bavilo mě společně zkoušet a měl jsem ze sebe dobrý pocit ze spolupráce.“
Tereza ho požádala o hlubší rozebrání tématu. Napsala následující slova a přečetla je Radkovi: „Tvorba, užitečnost, nadšení, umění, dělat věci hezčí, sdílení, spoluvytváření".
Po další diskusi definovali Tereza a Radek jeho důvod bytí: Spoluvytvářím projekty, aby ostatním přinášely užitek.
"Páni, to jsem já!" Zvolal Radek. "Ale jak mi to může pomoci rozhodnout se, jestli budu pomáhat napřiklad chudým lidem během ve volném čase, jak navrhovala matka mé přítelkyně, nebo se zaměřím na hudbu, budu hrát videohry nebo prostě jen více pracovat? Mám si v roce 2021 vzít 3 měsíce dovolené?"
Tereza odpověděla: „První otázkou je podle tvého důvodu bytí (spoluvytvářet projekty s cílem být užitečné pro ostatní): ,Mám si v roce 2021 vzít 3 měsíce dovolené'?“ Pokračovala vysvětlením, jak strukturovat otázku podle Bernarda Bougona a Laurenta Falquea (1).
Výhody | Nevýhody |
· Umožní mi to trénovat a rozvíjet se pro mou další práci (7) · Peníze pro mě teď nejsou důležité (8) · Osobní uspokojení (8) | · Budu dělat osobní aktivity, které nebudou užitečné pro ostatní (1) · Není to produktivní (4) · Zastaví to můj kariérní postup ve společnosti (4) |
Celkem: 23 bodů | Celkem: 9 bodů |
"Druhou otázkou je, podle tvého důvodu bytí (spoluvytvářet projekty s cílem být užitečné pro ostatní): ,Neměl bych si v roce 2021 brát 3 měsíce dovolené'?"
Výhody | Nevýhody |
· Nenechám si ujít žádnou příležitost (4) · Nebudu muset začít od začátku něco nového (3) | · Ztratím tuto příležitost, pokud to teď neudělám (8) · Práce by mě mohla začít nudit (6) · Práce bude méně administrativní (4) · Budu méně cestovat mezi Brnem a Prahou, méně svobody (3) |
Celkem: 7 bodů | Celkem: 21 bodů |
Ve výsledku Radkovy součty za čerpání 3 měsíců dovolené v roce 2021 činí: 23 + 21 = 44. Součet za nečerpání 3 měsíců dovolené v roce 2021: 9 + 7 = 16.
"To je skvělé, Terezo," řekl Radek, "moje rozhodnutí je vzít si 3 měsíce dovolené. Mám ještě jednu otázku, pokud mohu: jaký je podle tebe nejlepší způsob, jak tyto 3 měsíce využít? Mám na mysli následující nápady:
- cestování,
- profesní trénink,
- hudební projekt,
- design hudby,
- trávení času s přáteli a rodinou."
Po diskusi Radek shrnul: „Cestování kvůli pandemii není možné. Moje přítelkyně Pavlína také nebude mít dostatek dovolené, aby se mnou cestovala. Zrealizuji 3 ,vlastní projekty' o designu a hudbě. Vytvořím něco, co se mi líbí, a budu v práci produktivnější. Tímto způsobem se nebudu cítit provinile. Děkuji mnohokrát, Terezo!“
(1) Bougon, B., Falque, L., Apprendre a choisir. 4th ed. Dunod. 2020.