Peníze vládnou světu nebo lépe peníze vládnou náboru. S rozsáhlým a rychlým rozvojem technologií a digitalizací snad všech odvětví roste i poptávka IT profesionálech. To ovšem znamená výrazně těžší práci pro personalisty, kteří musejí být aktivní a pro firmu to znamená výrazně vyšší náklady. Dnes, podle pracovního portálu No Fluff Jobs, minimálně třetina IT profesionálů v České republice vydělává víc než 67 000 korun čistého. K tomu musíme počítat s náklady na samotné výběrové řízení.
V době pandemie se problém prohloubil a přetrvává i nadále. Inflace se dotýká i tohoto odvětví ekonomiky a ceny reklam a jejich servisu vzrostly během roku o cca 20 %. Jak z investovaných prostředků „vymáčknout“ maximum?
Náklady na nábor IT profesionálů a pandemie
Co stojí za rostoucími výdaji? Nejde pouze o samotné mzdy, které rostou jako v žádném jiném oboru. Každý rok pozorujeme nárůst přibližně 8 %. Jde o náklady na propagaci firmy a nabízených pracovních pozic. Cena zveřejnění inzerátů na sociálních sítích i na LinkedIn neustále roste. Stejně tak provize pracovním agenturám jsou čím dál vyšší. IT odvětví je vysoce specializované, což znamená menší počet kandidátů, který je navíc umocněn zvýšenou poptávkou. Personalisté pak musejí zvyšovat finanční ohodnocení nebo přidávat a zatraktivňovat benefity.
Nesmíme zapomenout na klasické náklady jako čas, který náborář stráví hledáním kandidáta, který jeví skutečný zájem. Měsíc se změní ve dva, dva ve čtyři a po šesti měsících personalista začne panikařit, protože nenašel vhodného kandidáta. Pokud vhodného člověka najde, přijde na řadu onboarding a zkušební doba. Ale i tehdy nemusí mít firma vyhráno. Kandidát se může ukázat jako nevhodný a spolupráci ukončí. Další ztracený čas.
Jak proces zefektivnit?
Málo lidí, málo času. Jde tedy celý proces náboru vylepšit? Předpokládáme, že samotný inzerát je dostatečně transparentní a reflektuje situaci na trhu. Není tedy problém v kanálu, kterým firma pracovní pozice komunikuje?
Jako dobrý nástroj se ukázaly pracovní portály. Je třeba ale dát pozor na jejich zaměření. Většina nemá konkrétní zaměření a najít na nich vhodnou pozici je jako najít jehlu v kupce sena, a navíc nezobrazují všechny informace, které kandidáti chtějí znát. Data No Fluff Jobs jasně ukazují, že drtivá většina kandidátů chce vědět, jak je pozice finančně ohodnocená. Inzeráty tuto informaci ale často nemají a kandidáti se jí v 85 % případů nedozvědí ani při prvním kontaktu s náborářem. Víc než 80 % kandidátů hledá v inzerátech informace o odměně, podmínkách spolupráce a pracovní náplni. Dále pak nejvíce očekávají informace o výběrovém řízení, benefitech a možnosti práce na dálku. Toto jsou nedostatky při komunikaci pozice, které kandidáty často a spolehlivě odrazují.
No Fluff Jobs důkladně analyzuje data a sbírá zpětnou vazbu, na základě které pak připravuje inzeráty, tak aby pro kandidáty byly co nejlákavější a pro recruitery co nejintuitivnější. Všechny pracovní nabídky musejí obsahovat finanční ohodnocení pozice od samého počátku. Všechny inzeráty jsou standardizované a lehce vytvořitelné, protože kromě popisu pracovní náplně, může personalista vše pouze „naklikat“ z předem definovaných seznamů. K vytvoření inzerátu tak stačí pouhých 15 minut. Náborářům server navíc nabízí inteligentní správu nabídek, srovnání inzerátů i pokročilou propagaci na sociálních sítích a mikroblozích. Díky transparentním inzerátům pro kandidáty a přehledné jednoduchosti tvorby a správy inzerátů pro náboráře se z No Fluff Jobs stal špičkou mezi portály s nabídkami IT pozic v Evropě.
Vyzkoušejte si služby portálu zdarma až do 31. května 2022. Pokud se do konce května zaregistrujete, budete po 1. červnu 2022 moct využít jednorázovou slevu 70 % na služby portálu v plném rozsahu. Registrovat se můžete na stránkách nofluffjobs.cz.
Služby No Fluff Jobs ušetří nejen finanční prostředky, které náboráři vynakládají na propagaci inzerátů, ale i ohromné množství času, které jim to zabere, ale hlavně dokážou pokrýt správnou cílovou skupinu a nikoho jiného. Díky No Fluff Jobs se náboráři můžou soustředit na samotný výběr kandidáta a pohovory, nikoliv ztrácet čas reklamou a zveřejňováním inzerátů na sociálních sítích.