Pokud chcete vylepšit svůj onboarding – zaběhnutí nových rekrutů - jako celek, je zde několik otázek, které je třeba si položit:
- Cítí se vaši noví zaměstnanci vítaní? Ptejte se zaměstnanců, kteří u vás pracují měsíc nebo dva, jak se cítili jejich první dny v práci. Zjistěte, co konkrétně bylo příjemné a co vnímali negativně.
- Jak je povzbuzujete k tomu, aby byli na svého zaměstnavatele pyšní? Věnujte pozornost tomu, jak řídíte orientační program a celý proces onboardingu. Jsou důkladné, organizované, atraktivní, zajímavé, nebo jsou nedbale připravené a chaotické?
- Ukazujete nováčkům, o co vaše firma usiluje? Čím více nově příchozích pochopí obecné firemní cíle a jedinečnost vaší firmy, tím více jich bude pro firmu již od počátku zaníceno.
- Ukazujete zaměstnancům, že vám na nich záleží? Nadchnout zaměstnance vyžaduje víc než sdělení: „Tohle se u nás dělá, a proto jsme skvělá firma.“. Mělo by tam také být něco v duchu: „A takhle nám pomůžete naše plány realizovat.“
- Shromažďujete a sdílíte příběhy? Orientační program se oživí, když dokážete citovat příběhy zaměstnanců, na kterých ukážete jedinečnost firmy, život s firmou, vykreslíte dobré věci, které firma dělá a demonstrujete, jak mohou přispívat sami zaměstnanci.
- Je váš orientační program zajímavý a interaktivní?
- Je proces zaměřený na zaměstnance, nebo na zaměstnavatele? Navrhněte jej z perspektivy vašeho „zákazníka“.
- Jak servírujete informace? Rozbitím orientačního programu do několika stravitelnějších částí ukazujete, že respektujete a staráte se o to, abyste se vyhnuli nesmyslnému a nepříjemnému zážitku z potenciálně zahlcujícího procesu.
- Máte k dispozici většinu informací na firemním intranetu?
- Mohou nově příchozí snadno sdělit, jak si vedou a jak si podle nich vedete vy? Ve firmách s mentalitou „hodíme tě do vody a buď budeš plavat, nebo se utopíš“, se noví rekruti rychle naučí, že je nejlepší nechat si komentáře pro sebe. Takový zaměstnavatel nikdy neuslyší, co dělá špatně. V nejlepším případě až do výstupního pohovoru.
- Máte fungující poradenský program? Mentoring je pro zaměstnance přínosem i proto, že jim dává možnost rozvíjet dovednosti kouče, manažera a vůdce.
- Pomáháte také manažerům? To, že pomáháte manažerům chápat, jak vytvářet pozitivní, produktivní a inspirující pracovní zkušenost, je nejen základ vysoce výkonného pracoviště, ale také to nutnost.
-av-