Některé obecné otázky se při přijímacích pohovorech tak vžily, že již nikdo nepřemýšlí o tom, že je lze klást efektivněji. Typickým příkladem může být žádost: „Povězte mi něco o sobě.“ V odpovědi na tuto otázku se pravděpodobně dozvíte totéž, co jste si již mohli přečíst v životopisu či motivačním dopisu uchazeče. Neztrácejte čas a využijte osobního setkání s uchazečem k získání nových informací. Držte se pravidla neklást obecné otevřené otázky raději vůbec. V tomto případě se zeptejte například: „Proč bychom měli přijmout vás a ne ostatní uchazeče?“
Podobně se neptejte: „Co víte o naší společnosti?“, ale raději: „Řekněte mi jednu věc, kterou byste u nás zlepšil.“ Informace o vaší společnosti si může kdokoli snadno najít na internetu. Nechte uchazeče ukázat, jak znají váš obor působnosti.
NE: Kde se vidíte za pět let?
ANO: Představte si, že zítra máte založit společnost. Čím se bude zabývat? Jak uspěje?
NE: Zvládáte práci pod tlakem?
ANO: Popište mi poslední případ, kdy jste museli splnit šibeniční termín.
NE: Popište mi vaši zkušenost ze společnosti XY.
ANO: Co se vám nejvíce líbilo na společnosti XY a proč jste odešel?
-kk-