Proč chcete pracovat v HR? Mnoho lidí odpovídá na tuto otázku tak, že rádi pracují s lidmi a chtějí jim pomáhat. To je však dobrý důvod pro práci v provozu nebo v obecných manažerských funkcích, nikoli v HR. Všichni, kdo si představují, že v HR pracují milí lidé, jejichž práce je snadná a zábavná, by na kariéru v HR měli zapomenout. Je totiž mnohem náročnější.
V zajímavém článku na síti LinkedIn o tom píše zkušený HR manažer Brian Walker, který má za sebou řízení lidských zdrojů v Evropě, Asii a Americe především ve společnostech Walmart a Kimberly Clark. Být milý je sice jeden z předpokladů pro práci v HR, ale rozhodně to nestačí k úspěchu.
Personalista musí být především férový. Pro práci v HR budete také potřeboval empatii – schopnost brát v potaz to, jak se druzí cítí. Budete jim totiž často muset sdělovat nepříjemné věci. Walker to dokládá to na konkrétních příkladech z praxe.
Restrukturalizace
Jednat s lidmi, kteří ztratí práci, jsou zařazeni do nižších pozic nebo rolí, které se jim nelíbí, není jednoduché. Všichni tito lidé si zaslouží, abyste s nimi jednali na rovinu a zároveň s respektem, nikoli mile.
Nábor
Říkat lidem, že získali práci, je skvělé. Mnohem víc lidí však práci nezíská a vy jim to také musíte říci. Není to žádná legrace.
Odměňování
Zaměstnavatel neplatí svým lidem tolik, kolik by si přáli. Platí, kolik může. A vy to opět musíte vysvětlovat lidem na všech úrovních. Musíte zachovat jednotný systém odměňování.
Talent management
Někdo má z pohledu vaší firmy větší talent, někdo menší. Vy to musíte posoudit a obhájit před ostatními, proč mají talenti jisté výhody.
Vzdělávání a rozvoj
Milý personalista by zaměstnancům zařídil taková školení a možnosti rozvoje, která sami chtějí. Vaším úkolem je však zajistit jim to, co potřebují.
Firemní kultura
Nemůžete zajistit, že budou všichni spokojeni. Musíte udržovat konzistentní a férové pracovní prostředí, to je rozdíl.
„Pomáhat lidem a sledovat, jak rostou, je skvělé. Pomáhat organizaci a sledovat, jak roste prostřednictvím svých lidí, je však ještě důležitější a uspokojivější,“ uzavírá Brian Walker.
-kk-