Nastíněná událost se může přihodit kdykoliv. Zejména manažeři a vedení společnosti musí být schopni na vyzvání reprezentovat firmu v médiích nebo ji dokázat obhájit v případě náhlé krizové situace. To, jak věrně bude konkrétní událost prezentována, totiž do značné míry závisí právě nich, jejich profesionální zkušenosti, osobní odpovědnosti i lidské zralosti. I drobné pochybení může výrazně poškodit image a pověst společnosti, která se jen těžko napravuje.
Společnost AHA PR Agency, která se již řadu let věnuje tréninku komunikačních dovedností a efektivní komunikaci s médii, vás na takové momenty dokáže kvalitně připravit. Její tréninky jsou orientovány maximálně prakticky a silný prožitek z absolvování kurzů velmi dobře napomáhá ukotvit nové dovednosti v praxi. Sama jsem v průběhu posledních let měla možnost se několika jejích kurzů zúčastnit a řadu poznatků mám doposud v paměti a snažím se je aplikovat.
Když mi bylo nabídnuto přijít se podívat na individuální trénink efektivní komunikace s masovými médii v prostředí televizního studia, neváhala jsem. V pražském studiu HOLLY mě přivítali lektor kurzu Jozef Ftorek, bývalý televizní žurnalista a PR specialista, společně s Petrem Stoklasou, regionálním obchodním a marketingovým ředitelem pro východní Evropu ve společnosti Vaillant Group, pro kterého byl trénink připraven a který ochotně svolil s mou účastí.
Kdo zvládne výstup před kamerou, je připraven
Společně jsme vstoupili do prostorného studia vybaveného profesionálními technologiemi včetně tzv. zeleného plátna sloužícího jako klíčovací pozadí k promítání záběrů, jak známe z televize.
Jozef Ftorek úvodem nabídl několik dobře zapamatovatelných základních doporučení pro vystupování před kamerou, respektive přímo v televizním studiu. Například, je-li gestikulace přirozenou součástí vašeho projevu, pohyby rukou by se měly zdržovat v prostoru vymezeném šíří ramen a pod úrovní brady, jinak narušíte kontakt s publikem a divák se nemůže plně soustředit na obsah sdělení.
Poté následovala série čistě praktických nácviků různých komunikačních situací s novináři před kamerou. Počínaje krátkým úvodním představením vstoje přes studiový rozhovor ve stylu pořadu Dobré ráno s lektorem v roli moderátora nebo tzv. stand up rozhovor vyžadující rychlé a konzistentní odpovědi na otázky redaktora až po živý vstup – rozhovor s redaktorem na dálku.
Odpolední trénink se poté věnoval náročnějším komunikační, situacím, například rozhovoru v terénu mimo studio nebo přípravě krizové komunikace.
Po každém z nácviků následoval podrobný rozbor jednotlivých vystoupení na základě pořízených záznamů. Bylo zajímavé sledovat, jak i drobné nuance ve způsobu, jakým je sdělení publiku předkládáno, mohou výrazně ovlivnit jeho přijetí - dokonce i v situaci, kdy je mluvčí kvalitně obsahově připraven a komunikačně vybaven a může být například jen zaskočen otázkou redaktora.
„Je dobré hovořit stručně, jasně a mít představu o tom, co chci říci, kam chci téma směřovat a držet se nastaveného rámce informací,“ doporučil Jozef Ftorek.
Pozitivním faktem, který jsem si mohla sama v průběhu tréninku ověřit, je, že dovednost usměrňovat a do jisté míry ovlivňovat mediální obsah se dá naučit. Spočívá v pochopení mediální gramatiky, pravidel a specifik fungování jednotlivých médií a také profesních potřeb novinářů, kteří, byť se od nich očekává objektivita, zastávají vlastní postoje a názory, které mohou směřování diskuze ovlivnit.
„V médiích se stává, že moderátor odhalí svůj postoj a jeho zaujatost se může projevit i vůči názoru hosta,“ doplnil Jozef Ftorek.
Pár tipů pro přípravu rozhovoru
Během mediálního tréninku jsem si poznamenala několik užitečných tipů, které mohou posloužit při přípravě rozhovorů a vystoupení v prostředí masmédií:
- Máte-li prostor, zjistěte si předem informace o novináři, jeho článcích nebo zálibách atd. Pomůže vám to odbourat bariéry.
- Připravte si podklady k tématu a v rámci rozhovoru informace strukturujte podle okruhu otázek.
- Stanovte si tři priority, které chcete, aby v rozhovoru nebo vystoupení zazněly (anebo se jim naopak chcete vyvarovat).
- Pozitivní informace dokládejte fakty, výzkumy a dalšími objektivními zdroji.
- Dělejte si poznámky, popřípadě si se souhlasem redaktora sami rozhovor nahrávejte.
Reference účastníka
„Celý kurz je zaměřen hodně prakticky a určitě je pro mě přínosný. Lektor Jozef Ftorek je příjemný člověk a oceňuji jeho zpětnou vazbu a doporučení, která chci v praxi využít hlavně při efektivnější formulaci svých sdělení a odpovědí na otázky nebo také při přípravě scénářů krizové komunikace, sdělil Petr Stoklasa, regionální obchodní a marketingový ředitel pro východní Evropu ze společnosti Vaillant Group.
Hledáte trénink komunikačních dovedností na míru pro vás či vaše zaměstnance? Chcete se dozvědět, čeho se vyvarovat při komunikaci s novináři, jak odpovídat, i když neznáte odpověď, nebo zjistit, proč není vhodné používat odpovědi typu "bez komentáře"?
Zjistěte si více informací o nabídce kurzů společnosti AHA PR Agency:
Zúčastnit se můžete také otevřeného mediálního tréninku "PR, mediální a krizová komunikace" s lektorem Jozefem Ftorkem: