Angažovaností se rozumí emocionální a intelektuální zapojení zaměstnanců, které je motivuje k tomu, aby ze sebe při práci vydávali to nejlepší. Globální ekonomická recese a s ní spojené zmrazování platů, krácení benefitů a rušení pracovních míst se právě na angažovanosti výrazně podepsaly. Jak jsou na tom firmy s angažovaností dnes?
Po letech globálního poklesu angažovanosti zaměstnanců se situace začíná obracet a angažovanost znovu posiluje. Vyplývá to alespoň ze studie společnosti Aon Hewitt s názvem 2012 Trends in Global Employee Engagement, která zkoumala trendy v angažovanosti zaměstnanců ve více než 3100 organizacích reprezentujících 9,7 milionu zaměstnanců po celém světě. Zatímco v roce 2010 bylo na světě 56 % angažovaných zaměstnanců, v roce 2011 to již bylo 58 %.
Vnímání zaměstnanců se zlepšilo v těchto třech klíčových oblastech angažovanosti:
-
Efektivní leadership na úrovni obchodních jednotek a divizí (61 % v roce 2011, 54 % v roce 2010)
-
HR postupy vytvářející pozitivní pracovní prostředí (53 % v roce 2011, 47 % v roce 2010)
-
Přínosné vztahy se zákazníky (75 % v roce 2011, 70 % v roce 2010)
Vnímání zaměstnanců se naopak zhoršilo v těchto třech klíčových oblastech angažovanosti:
-
Efektivní komunikace (42 % v roce 2011, 46 % v roce 2010)
-
Inovace (52 % v roce 2011, 55 % v roce 2010)
-
Bezpečnost pracovišť (75 % v roce 2011, 78 % v roce 2010)
Regionální rozdíly v angažovanosti zaměstnanců vypadají následovně:
Region | 2011 | 2010 |
Evropa | 52 % | 51 % |
Severní Amerika | 64 % | 64 % |
Latinská Amerika | 71 % | 72 % |
Pacifická Asie | 58 % | 55 % |
Nejsilnějšími faktory posilujícími angažovanost zaměstnanců zůstávají kariérní příležitosti, uznání, pověst organizace a komunikace. Právě na ty by se zaměstnavatelé měli soustředit. Aon Hewitt radí:
-
Budujte firemní kulturu angažovanosti prostřednictvím leadershipu.
-
Soustřeďte se na nejdůležitější oblasti, které nabízejí největší možnosti zlepšení.
-
Uznávejte úsilí a výkonnost svých lidí.
-
Komunikujte a propagujte pověst vaší organizace při každé příležitosti.
-
Vytvářejte příležitosti pro růst zaměstnanců.
-
Vybírejte potenciální zaměstnance s ohledem na kvality, u nichž lez předpokládat, že povedou k angažovanosti.
Více informací o modelu angažovanosti společnosti Aon Hewitt najdete přímo ve studii, kterou si můžete stáhnout zde.
-kk-