Pokud máte profil na profesní sociální síti LinkedIn, jistě jste v poslední době znamenali, jak rychle si uživatelé mezi sebou začali vzájemně potvrzovat své dovednosti. I na profilech českých uživatelů LinkedInu již totiž plně funguje funkcionalita s názvem Endorsements (Potvrzení).
Doporučování pomocí Endorsements funguje na bázi „lajkování“ na Facebooku. Uživatel, který si zobrazí profil jiného uživatele, uvidí v horní části výpis dovedností daného uživatele, které může doporučit. Stačí tedy kliknout na vybranou dovednost a vaše doporučení se automaticky zobrazí v jeho profilu v sekci „Dovednosti a odbornost“. Můžete také dotyčnému doporučit další dovednosti, které by si měl do profilu přidat. Je to snadnější a rychlejší než jediná dosavadní možnost psát doporučení vlastními slovy.
Vzhledem k tomu, jak rychle se Endorsements ujaly, se však nabízí otázka, jakou hodnotu tato doporučení vlastně mají. Může to být relevantní zdroj informací pro personalisty? Pozastavuje se nad tím například i odborný britský server People Management, který píše, že nejvíce Endorsements najdeme logicky v profilech nejaktivnějších uživatelů. Většina potvrzení těchto uživatelů však pocházejí od třetích stran, jejichž oprávněnost je přinejmenším pochybná.
Uživatelé mají tendenci oplácet si potvrzení, aniž by věděli, zda dotyčný skutečně má příslušnou dovednost. Výjimkou není ani situace, kdy vás někdo přímo požádá o potvrzení jeho dovedností. Stačí jen jednou kliknout... Vypadá to tedy, že ten, kdo má v profilu nejvíce potvrzených dovedností, není ani tak všeuměl, jako vynikající propagátor sebe sama.
Používáte Endorsements? O čem podle vás skutečně vypovídají?
-kk-