Firmy v Česku rozvíjejí programy pro rodiče

Ilustrační snímek

Poslední statistiky Eurostatu udávají, že zaměstnanost žen v České republice dosahuje 56 %. V případě žen s dětmi mladšími šesti let je to ještě o pětinu méně, což nás posouvá na poslední příčku v Evropské unii. Právě ženy přitom rozhodují o nákupech v objemu o 9 miliard korun vyšším než muži. Výzkum za výzkumem potvrzuje, že maminky mají velký zájem pracovat a vrátit se do práce dříve, než mohou jejich děti nastoupit do školky, současný systém předškolní péče o děti v České republiky jim však nabízí jen velmi omezené možnosti.

Tuto situaci vnímají i zaměstnavatelé, kteří v posledních letech začínají přicházet s programy pro podporu maminek a tatínků na rodičovské dovolené a usnadnění jejich návratu do zaměstnání. Jedním z nich je Československá obchodní banka. Ta získala za svůj Program pro maminky a tatínky ocenění HREA – Excellence Award® 2011 na odborné konferenci HR Know How 2012.

Hlavní impulz pro vznik programu přišel v roce 2008, kdy z ČSOB v rámci celorepublikového baby boomu odcházelo v průměru dvacet maminek měsíčně na mateřskou dovolenou. Dnes je v programu zapojeno přibližně 200 rodičů, z nichž 120 pracuje na částečné úvazky. Připraveny jsou pro ně workshopy, konzultace z oblasti pracovního práva, e-learning, koučování a především individuální přístup k plánování další kariéry. K udržení kontaktu s bankou a kolegy pomáhají interní časopisy a neformální setkání rodičů. To vše zastřešuje online portál.

Podobný program má i mobilní operátor Telefónica Czech Republic. Rodičům, kteří se rozhodnou vrátit do práce dříve, nabízí finanční příspěvek například na zajištění hlídání dětí. V rámci programu Diverzita organizuje pro rodiče dvoudenní workshopy na téma, jak skloubit pracovní a soukromý život. „Na jaře tohoto roku proběhly v Praze a v některých regionech České republiky v rámci tzv. focus group intenzivní diskuze maminek, které se vrátily po mateřské dovolené do práce, s manažery společnosti Telefónica. V rámci těchto diskuzí se přítomní snažili nalézt cesty, jak tento nelehký proces dále zlepšovat,“ uvedl mluvčí operátora Hany Farghali v tiskové zprávě.

Pro rodiče v Telefónice je určen speciální firemní portál Máma & Táta, který byl spuštěn v únoru 2011. Portál obsahuje veřejnou část a část, která je určená jen pro rodiče. V neveřejné části naleznou zaměstnanci na rodičovské dovolené informace o aktuálním dění ve společnosti, elektronickou verzi firemního časopisu, nabídku pracovních míst a benefitů. Během prvního týdne od spuštění se na portálu zaregistrovalo přes 100 rodičů. Dnes portál průměrně navštíví portál 74 rodičů měsíčně.

-kk-