Dovolená je výborná věc, nikoli však pro zaměstnance zůstávající ve firmách bez kolegů, kteří si někde své volno užívají. Není to nejlepší situace ani pro zaměstnavatele, ten však má vždy možnost předem se na snížený počet pracovních sil připravit. Měli by své zaměstnance dostatečně předem seznámit s tím, co se od nich bude očekávat a zároveň si poslechnout i jejich návrhy na řešení problému dočasně sníženého počtu pracovníků. Článek to názorně demonstruje na příkladu americké společnosti **Nicholas & Co. Foods**.
**Nicholas & Co. Foods** má nyní o 20 procent méně zaměstnanců než loni a o 10 procent méně než před půl rokem. Vyrovnává se s tím tak, že již tři roky zaměstnancům nabízí za přítomnost vyplacení částky rovnající se týdenní dovolené. Zároveň si však uvědomuje, že zaměstnanci dovolenou potřebují a doporučuje jim o volných dnech vypnout pagery a ignorovat elektronickou poštu. Po návratu zaměstnanců z dovolených pak pořádá schůzky za účelem vyprávění zážitků a prohlížení fotografií. Kdyby to zaměstnanci dělali v pracovní době, rozhodně by to nebylo produktivní.
Toto je několik dalších tipů:
- Než zaměstnanci odejdou na dovolenou, měl by je management požádat o to, aby mu zanechali seznam svých denních úkolů.
- Je třeba školit zaměstnance, aby zvládali i činnosti svých kolegů.
- Zaměstnanci by měli být vedeni k tomu, aby před odchodem na dovolenou dokončili rozdělané projekty a vyprázdnili své e-mailové schránky.
- Nabízí se i možnost přijmout dočasné pomocné síly.
**Datum vydání:** VII/2003
Article source HumanResources.com - kanadský portál pro zaměstnance i zaměstnavatele