Hodnocení výkonnosti zaměstnanců bylo dlouhou dobu jen pasivní záležitostí. Na konci roku vždy pověřený manažer přečetl seznam nejlepších pracovníků, potřásl jim rukou a poté seznam zahodil. S postupným ekonomickým a konkurenčním vývojem však důležitost hodnocení výkonnosti stoupá. Dnes jej zaměstnavatelé používají již aktivně, a to k tomu, aby si kvalitní pracovníky udrželi. Je jedním ze základních předpokladů fungování moderní úspěšné firmy.
Hodnocení výkonnosti zaměstnanců je zvláště důležité pro malé a střední podniky, v jejichž rámci je skutečně podstatný výkon každého jednotlivého pracovníka. Důležité je tedy zejména nepodceňovat vnirofiremní komunikaci a hovořit se zaměstnanci otevřeně o jejich představách a nápadech, získávat zpětnou vazbu. Hodnocení výkonnosti pak slouží také k tomu, aby si jednotliví zaměstnanci uvědomili, co mohou ve své konkrétní práci zdokonalit.
Firmy často nemají jasno v tom, jak výkonnost hodnotit. Způsob konkrétního konečného ohodnocení je vždy individuální, celý proces hodnocení má však několik obecných rysů. Firmy se v rámci hodnocení výkonnosti dopouštějí často dvou základních chyb:
- Neudělají si dostatek času na to, aby zaměstnancům způsob hodnocení výkonnosti vysvětlily.
- Nepovažují hodnocení výkonnosti za kontinuální proces
**Datum vydání:** I/2003
Article source HumanResources.com - kanadský portál pro zaměstnance i zaměstnavatele