Jak motivovat zaměstnance v těžkých časech

V obtížných dobách jsou lidé na pracovištích nervózní. Manažeři by proto měli pomáhat svým zaměstnancům udržet si angažovanost, soustředění a motivaci. Každý člověk však reaguje na stres jinak, proto je třeba vyhnout se stejnému přístupu ke všem. Mluvte se svými zaměstnanci v neformální rovině, abyste zjistili, co potřebují.

- Mějte otevřené dveře. Zaměstnanci od vás budou vyžadovat pravidelné ujišťování. Poskytněte jim proto přístup ke svému času a buďte k nim upřímní. Nebuďte vyhýbaví ani neslibujte nic, co nemůžete splnit. Snažte se být co nejvíce otevření, na druhou stranu však také informujte, že existují věci, o kterých nemůžete diskutovat.

- Nevybíjejte si na zaměstnancích svůj stres. Rozdávání příkazů na všechny strany ve stylu vojenského instruktora je kontraproduktivní. Umožněte zaměstnancům, aby přicházeli s vlastními řešeními úkolů, které jim dáte.

- Chvalte a odměňujte dobrou práci. Existuje mnoho jednoduchých a zároveň efektivních způsobů, jak ocenit dobrou práci. Pošlete děkovný e-mail, zorganizujte setkání za účelem projevu uznání na firemním obědě apod.

- Pomozte zaměstnancům dosahovat jejich kariérních cílů. Sedněte si se zaměstnanci a zjistěte, čeho chtějí dosáhnout. Pak jim nabídněte pomoc s přesunem do jiného oddělení, placením školného apod.

- Přesuňte nespokojené zaměstnance. Některé zaměstnance motivovat nelze a jejich nespokojenost pouze připravuje manažery o čas a energii. Mohou také negativně ovlivňovat ostatní. V takovém případě se ptejte, jak můžete zlepšit jejich pracovní zkušenost. Nabídněte jim práci v jiné oblasti, v jiném oddělení nebo i jiné firmě.

- Zamezte šíření fám. Snažte se zachytit fámy hned, jak vzniknou. Zamezíte tak tomu, aby začaly snižovat produktivitu.

- Plánujte dopředu. Určujte dlouhodobé cíle, jejichž prostřednictvím ukážete zaměstnancům, že mají ve vaší firmě budoucnost.

- Opusťte kancelář. Některé firmy sponzorují akce na pomoc svému okolí, které umožní zaměstnancům opustit kanceláře a dělat něco, co jim dodá dobrý pocit. Vhodné projekty vám pomůže najít místní charita nebo církevní organizace.

- Nechte si své obavy pro sebe. Jako manažer máte dva obtížné úkoly - cítit se zaměstnanci a zároveň se vyrovnávat s vlastním stresem. Důležité je, abyste dokázali udržet své obavy pod pokličkou, a nezpůsobili tak paniku mezi zaměstnanci.

-kk-

Zdroj: The Wall Street Journal Online - server prestižního amerického ekonomického deníku
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Wall Street Journal Online