Vedle přijímacích pohovorů probíhají ve firmách stále častěji také výstupní pohovory, když zaměstnanci odcházejí. Mezi tím, než zaměstnanec přijde a odejde, pak zbývá prostor na pohovory, jejichž smyslem je zjišťovat míru spokojenosti a angažovanosti zaměstnance a předejít jeho odchodu. Tento druh pohovorů označuje anglický termín stay interview.
Pohovory by měly probíhat mezi čtyřma očima a zaměřit se nejen na nižší pozice, ale i na manažery. Cílem není řešit výkonnost, ale ukázat zaměstnancům, že mají pro svého zaměstnavatele velkou hodnotu. Základní otázka zní: "Co můžeme udělat pro to, abyste u nás zůstali?"
Další otázky, které by měly zaznít při stay interview, shrnul server Recruiter.com:
-
Proč zůstáváte u naší firmy?
-
Co se vám nejvíce a nejméně líbí na vaší práci?
-
Můžete uvést konkrétní důvody, které by vás mohly přimět k odchodu?
-
Můžete na své současné pozici plně využít svůj talent?
-
Co všechno jste se od nástupu do firmy naučili?
-
Co dalšího byste se chtěli naučit například v tomto roce?
-
Co byste rádi na své práci změnili? Tým? Oddělení?
-
Uvažovali jste někdy o odchodu? Co bylo příčinou? Byla tato příčina odstraněna?
-
Jak si představujete svou práci snů? Jak vám můžeme pomoci se k ní přiblížit?
-
Poskytujeme vám dostatečnou podporu pro vaše kariérní cíle?
-
Dokážeme vaši práci dostatečně ocenit? Jakou forma ocenění by pro vás byla smysluplná?
-
Která část vaší práce je pro vás největší a nejmenší výzvou?
-
Máte pocit, že jste ideální člověk pro svou práci, nebo byste se lépe cítili v jiné roli?
-kk-