Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením

Dle průzkumu1 za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.

EdenredCard

Postupné odeznění pandemických vln, ale i návrat k tradičním volnočasovým aktivitám – to jsou podle odborníků důvody, které motivují zaměstnance přehodnotit svůj postoj k některým druhům benefitů. Na prvním místě podle meziročních souhrnů sice stále s přehledem zůstává oblast zdraví, držitelé benefitních karet se ale globálně začínají vracet i k dalším tradičně silným kategoriím, především v sektoru dovolených či ubytování. A z letošního přehledu transakcí realizovaných skrze Edenred Card v oblasti volnočasových benefitů vyplývá, že tento trend postupně objevují už i Češi.

Naše data ukazují, že objem uplatněných benefitů v kategorii zdraví zaznamenává zhruba desetinový pokles oproti loňskému listopadu. Přesto však stále tvoří 53 % celkové benefitní útraty. Změnu přičítáme především postupnému návratu zaměstnanců k typicky rekreačním aktivitám, jako je cestování, ale i knihy, kina a divadla.

Například objem útraty za vstupenky se celkově v porovnání s loňským listopadem zdevítinásobil. To potvrzují i data z průzkumů – podle šetření z letošního května sice označili čeští zaměstnanci za vůbec nejatraktivnější kategorii benefitů lékárny, v těsném závěsu za nimi se ale objevila také odvětví cestování, kultury a wellness.

Atraktivita kategorií benefitů (v %)

Atraktivita kategorií benefitů (v %)
*respondenti hodnotili každou z kategorií zvlášť na škále (n=5278)

Duševní zdraví na prvním místě

Odvětví volnočasových benefitů čekají v příštím roce i další velké změny. Nové legislativní úpravy v rámci konsolidačního balíčku začnou platit již od ledna – zásadní novinkou je změna pravidel pro zdanění benefitů.

Nově stanovený limit pro částky, které mohou být v podobě benefitů osvobozeny ze zdanění, mohou zaměstnavatele i zaměstnance vést k větší rozvážnosti a pečlivějšímu výběru, jak tyto zdroje uplatnit. Popularita kategorií zábavy dále poroste, mimo jiné i díky tomu, že Češi začínají klást mnohem větší důraz na svou duševní pohodu.

Zaměstnanci si postupem času více a více uvědomují, že volnočasové benefity jim přinášejí jednu zásadní odlišnost v porovnání se mzdou. Prostředky určené zaměstnavatelem na volnočasové benefity utrácejí s větší lehkostí než peníze. S trochou nadsázky se dá říct, že o penězích uvažují, jak je ušetřit, o benefitních prostředcích, jak je nejlépe utratit. Mají proto tendenci z benefitních prostředků pokrýt položky, za které by si jinak utrácet nedovolili, a tím si zlepšovat kvalitu života. Právě sem spadají zmíněné kulturní aktivity či wellness.

V souvislosti s uplatněním benefitů upozorňuje odborník ještě na další trend českých zaměstnanců – šetřivost. Jejím vlivem totiž mnohdy přijdou o možnost využít své benefity úplně.

Podle našeho průzkumu je zhruba 70 % zaměstnanců spokojeno s nabídkou benefitů ve svém okolí – nepociťujeme tedy o nedostatek příležitostí, právě naopak. Stále občas máme tendenci vnímat benefity jako určitou formu věrnostního programu nebo spoření. Jde však především o cílenou a účelovou podporu zaměstnance. Naše zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že je nejúčinnější právě tehdy, když je využívána plynule, pravidelně a zejména cíleně.

Na tuto skutečnost se Edenred snaží dlouhodobě upozornit také kampaní „Benefitujte do nuly“, která si klade za cíl motivovat zaměstnance k tomu, aby s koncem roku nenechali své benefity propadnout. Uživatelé, kteří svůj účet v Cafeterii či na kartě během prosince vynulují, jsou navíc zařazeni do speciální soutěže. Více informací o kampani je k dispozici na webových stránkách.

 

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

 

1 Průzkum „Benefity a odměňování“ probíhal v květnu roku 2023 na vzorku 5278 respondentů z řad držitelů benefitních karet Edenred.