Směr, cíle v organizacích obvykle určuje management a jsou tedy dané. Proto pro většinu pracovníků můžeme zjednodušit výkon na následující rovnici:
VÝKON = DOVEDNOSTI x MOTIVACE.
Násobení zde hraje klíčovou roli. Čím vyšší budou oba činitelé, tím vyšší bude výkon. A hlavně potřebujeme obě složky, pokud by motivace či dovednosti byly nulové, výkon nedostaneme.
Jak s touto rovnicí pracují organizace?
Většina organizací se zabývá hlavně zvyšováním dovedností, pravděpodobně proto, že s dovednostmi se snáze pracuje, jsou snáze měřitelné a ovlivnitelné. U motivace tápeme, obvykle z důvodu, že motivace vychází z pocitů. Je o tom, jak se cítíme, když děláme nějakou činnost a pocity se moc nedají měřit a kontrolovat.
Stojí zato se na toto obtížné a neprobádané území pustit. Výzkum společnosti Hay Group z roku 2015 uvádí, že vysoce motivovaní pracovníci nejen dosahují svých výkonnostních cílů, ale s 50 % pravděpodobností je ještě překonají. A společnosti, které se opravdu věnují motivaci zaměstnanců, dosahují 4,5násobného růstu výnosů.
S motivací zaměstnanců se vyplácí pracovat, ale jak na to?
Otázka, která se nabízí, je: Co tě motivuje? Pro většinu lidí je náročná, neumí na ní hned odpovědět nebo se snaží říct to, co si myslí, že chcete slyšet. Tudy cesta nevede.
Jak jinak? S manažery na workshopech nebo během koučování probíráme následující dvě možnosti. Každá se dá využít sama o sobě, a samozřejmě se dají s úspěchem kombinovat.
První způsob popisuje Kim Scott ve své knize Radikální otevřenost.
Rozhovor Životní příběh
Doporučuje poznat motivaci člověka z rozhodnutí, která během svého života učinil. Navrhuje, aby manažer vedl s pracovníkem rozhovor „Životní příběh“, ve kterém se bude snažit pracovníka lépe poznat a pochopit, na čem mu záleží. V knize doporučuje vyhradit si na tento rozhovor 45 minut, samozřejmě pokud chcete vést rozhovor delší, je to na vás.
Prostě se ptejte na to, jak šel pracovníkův život, jaká rozhodnutí činil a proč, ohledně studia, zaměstnání, koníčků, významných životních událostí…
Co vám tento rozhovor přinese? V docela krátké době pracovníka poznáte lépe, než by se vám podařilo jinými způsoby. Také ukazujete zájem a poté, co se dozvíte, pravděpodobně i budete větší zájem cítit. Čímž posilujete vztah.
A to hlavní -získáte představu o tom, co daného pracovníka motivuje a tedy jaké pracovní úkoly a příležitosti pro něj budou vhodné.
Motivační profil
Druhý způsob, jak zjistit motivaci, je využít test Motivační mapy. Tento uživatelsky přívětivý a srozumitelný nástroj vytvořil James Sale a využívá se v 15 zemích včetně České republiky.
Po vyplnění 10-15 minutového online testu dostaneme motivační profil pracovníka. Ukazuje, jaké jsou jeho pracovní motivátory a demotivátory a jak vnímá úroveň své motivace.
Motivační profil je velmi užitečný pro oba, jak pracovníka, tak jeho manažera. Jako jedno z nejdůležitějších uvědomění vidím to, že motivace pracovníka není jen věcí manažera, ale obou.
Po rozboru své motivační mapy pracovník zná svoje hlavní motivátory a ví, jak svoji motivaci udržet a posilovat. Zná také svoje demotivátory a ví, jak mohou negativně ovlivnit jeho roli a může dělat kvalitnější rozhodnutí ohledně své kariéry. Také si snáze řekne kolegům a nadřízenému, co potřebuje ohledně úkolů a komunikace.
Individuální motivační profil
Hlavní přínos Motivační mapy pro manažera je, že dává strukturu, jak o motivaci se svými lidmi snáze hovořit. Manažer zná motivátory svých lidí a podle toho může přizpůsobit náplň práce, úkoly a komunikaci a ví, které aspekty role a práce jsou demotivující. Test také pomůže včas odhalit známky vyhoření.
Motivační mapa je skvělý podklad pro rozhovor 1:1 o motivaci. Stačí pár jednoduchých otázek, nabízím např:
-
Jak se ti zdál test? Je tě vystihuje? Co ano, co ne? (95 % lidí uvádí, že výsledek testu je přesně o nich)
-
Co ses ze své motivační mapy dozvěděl?
-
Jak tvoje současná role naplňuje tvoje hlavní motivátory?
-
Čím můžeš podpořit svou motivaci?
-
Jak tomu můžu pomoci já (manažer) a firma?
-
Jaké změny ve tvé roli by pomohly?
Týmová mapa
Největší přínos má, když testem projdou všichni členové manažerova týmu a společně v týmu sdílí, jaké má kdo motivátory. Kromě toho, že jednotliví členové týmu mají znalost svých motivátorů a ví, jak s motivací pracovat, dokáží ocenit přínos motivátorů svých kolegů a chápou rozdíly v tom, co je pro koho důležité a kde můžou vzniknout případné třenice a jak na ně.
V rámci společného workshopu rozebíráme individuální motivační mapy a společnou týmovou mapu, což podporuje vzájemné poznání členů týmu a tím spolupráci a komunikaci.
Společné motivátory týmu top manažerů farmaceutické společnosti
Nebojte se motivace
Pro výkon potřebujeme obě složky, dovednosti i motivace. Obvykle se manažeři snaží měnit dovednosti a tím chování zaměstnanců, protože jim připadá obtížné pracovat s motivací. Když se více zaměří na pochopení motivačních pohnutek, ať už pomocí rozhovoru o životní cestě nebo testem Motivační mapy, získají další možnosti, jak motivaci udržet a zvýšit. Důsledkem může být značné zlepšení výkonu.