V době, kdy se vesměs všude propouští a kdy se náklady snižují, jak se dá, je více než nutné udržet pracovní morálku ostatních zaměstnanců na přijatelné výši. Nejjednodušší a pravděpodobně i nejlevnější jsou tzv. programy uznání zaměstnanců, které se firmy snaží znovu zavádět. Podle studie provedené organizací **WorldAtWork** z Arizony se snaží zaměstnance tímto způsobem motivovat až 84 % firem.
Mnoho odborníků však o efektivitě těchto programů pochybuje. Tvrdí, že je to pouze zoufalý pokus, jak kompenzovat zaměstnancům stres a přepracování, které se v dobách masového propouštění nutně dostaví. Tyto programy fungují údajně spolehlivě pouze u obchodních profesí, kde je snadné identifikovat toho nejschopnějšího pracovníka. V ostatních případech však nejsou kritéria pro odměňování jasně stanovena, což vede mezi zaměstnanci ke zmatku.
Mezi firmy, které své zaměstnance oceňují, patří například softwarová společnost **John H. Harland Co.** z Atlanty a společnost **Avis** pronajímající automobily. Zaměstnanci se mohou například vzájemně online nominovat na pravidelná ocenění, např. v kategorii služeb pro zákazníky, inovací či konkurenčních výhod – vítězové jsou poté vybráni porotou z řad zaměstnanců a otištěni ve firemním věstníku.
Zdroj: Career Journal - portál amerického listu Wall Street Journal zaměřený na zaměstnání a kariéru