„360stupňová zpětná vazba patří k nejčastějším HR postupům, popularita tohoto nástroje však bohužel může vést ke zvýšené lhostejnosti... Po letech výzkumu procesu 360stupňové zpětné vazby jsem zjistil, že se jen velmi málo soustředí na potenciální problémy a má celou řadu slabin,“ říká světově uznávaný poradce v oblasti řízení lidských zdrojů a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan. Ve dvou článcích na serveru ere.net shrnul 40 nejčastějších problémů měření 360stupňové zpětné vazby.
40 konkrétních problémů rozdělil do sedmi kategorií. V tomto prvním článku přinášíme přehled problémů z prvních tří kategorií, druhý článek pak přinese přehled dalších čtyř kategorií. Originální články s podrobnějším popisem problémů si pak můžete přečíst níže (odkaz Zdroj).
1. Problémy vlivu 360stupňové zpětné vazby na byznys
-
360stupňová zpětná vazba nemusí mít přímý vliv na zvýšení výkonnosti.
-
„Soft“ cíle znesnadňují průkaznost vlivu na byznys.
-
360stupňová zpětná vazba pracuje s historickými informacemi.
-
Osobní komunikace mezi čtyřma očima nebo též interní sociální sítě mohou mít větší vliv na efektivitu lídrů.
-
360stupňová zpětná vazba může omezovat jiné formy komunikace.
-
Vysoké skóre v 360stupňové zpětné vazbě může být vedlejším produktem, nikoli příčinou výkonnosti zaměstnanců.
-
Skóre v 360stupňové zpětné vazbě mohou ovlivňovat externí faktory.
-
Vysoké skóre v 360stupňové zpětné vazbě nemusí zabránit fluktuaci.
-
Zaměstnanci mohou podávat vynikající výkony i bez toho, aby měli rádi styl svých šéfů.
-
360stupňová zpětná vazba je taktická, nikoli strategická záležitost.
-
Zpětná vazba sama o sobě neznamená produktivitu nebo výstup.
2. Problémy využití výsledků
-
Je velmi obtížné dosáhnout jasného závěru.
-
Skóre všech zaměstnanců bez ohledu na jejich skutečnou výkonnost jsou brána jako rovnocenná.
-
Výzkumy popisují stav, ale neptají se zaměstnanců na řešení.
-
Je velmi obtížné identifikovat nejsilnější možné následné akce.
-
Může trvat velmi dlouho, než tyto akce dosáhnou zlepšit výsledky výzkumů i byznysu.
-
Vzhledem k anonymitě nemůžete přesně zacílit vaše akce.
3. Problémy spojené se zaměstnanci
-
Zaměstnanci mohou účelově manipulovat se svými odpověďmi.
-
Mohou být nuceni hodnotit věci, které nikdy neviděli.
-
Nemusejí přesně znát pracovní cíle svých manažerů.
-
Představitelé různých pohlaví, kultur a věkových skupin jsou spokojeni a nespokojeni s různými věcmi.
-
Odbory mohou zaměstnance od 360stupňové zpětné vazby odrazovat.
-kk-