Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Po měsících nepřetržitého zdražování růst cen obědů v Česku zpomaluje. Podle Edenred Restaurant Indexu v březnu obědové menu průměrně vyšlo na 194 Kč. V březnu rostly ceny nejpomaleji od začátku roku. Některá krajská města, jako Karlovy Vary, Jihlava nebo Hradec Králové, dokonce hlásí pokles. Nejlevněji – za 169 Kč – se strávnici najedí ve Zlíně, nejvíce si za oběd naopak připlatí v Praze, kde průměrná cena dosáhla 218 Kč. Za posledních 5 let vyrostla průměrná útrata za polední stravování o více než 60 %.

Aneta Martišková, Edenred

Průměrná cena oběda v Česku se v březnu 2025 ustálila na částce 194,20 Kč za polední menu. Zatímco v lednu činil průměr 192,50 Kč a v únoru 193,60 Kč, meziměsíční růst výrazně zpomalil z lednového nárůstu o 1,10 Kč na pouhých 0,60 Kč v březnu. Některé regiony dokonce hlásí první pokles cen od začátku roku. Data přináší Edenred Restaurant Index sestavovaný na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet Edenred, který mapuje ceny obědového stravování v českých restauracích.

Plynulé zvyšování cen obědů pozorujeme již od poloviny loňského roku. Ačkoliv bylo v těchto měsících možné v některých regionech sledovat cenovou stagnaci, k výraznějšímu poklesu cen nedocházelo. To se nyní na některých místech může změnit. Zároveň platí, že se budou dále prohlubovat cenové rozdíly napříč jednotlivými regiony. Například mezi Prahou a Zlínem činí 49 korun, mezi Brnem a Olomoucí 32 korun.

Nůžky mezi regiony se rozevírají

Mezi města, kde ceny poledního menu poklesly, patří například Jihlava, kde se průměrná útrata za oběd snížila o 3,10 Kč na 177 Kč. České Budějovice hlásí pokles o 2,40 Kč a podobně je na tom i Ústí nad Labem, kde oběd zlevnil o 2,10 Kč. V Karlových Varech se rovněž průměrný náklad na oběd oproti prosinci snížil, a to na aktuálních bezmála 178 Kč. Relativně nejlevněji lze ale oběd pořídit ve Zlíně, kde průměrná cena zůstává pod hranicí 170 Kč.

Naopak v jiných částech republiky ceny i nadále rostou. Největší mezikvartální nárůst zaznamenal Liberec, kde se cena oběda zvýšila o 4,80 Kč na 201 Kč. V Olomouci došlo k navýšení o 1,50 Kč – aktuálně zde oběd stojí v průměru 173 Kč. Zajímavostí je, že v Praze, kde jsou obědy tradičně nejdražší, došlo k růstu pouze o 0,30 Kč na celkem 218 Kč.

Na vrcholných příčkách cen obědů Prahu následují Brno (206 Kč) a České Budějovice (202 Kč). Také v Liberci a Plzni průměrná cena poprvé překročila hranici 200 Kč. Na opačné straně žebříčku, mezi nejlevnějšími městy, se kromě Zlína drží také Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary a Jihlava, kde se stále lze najíst za částku nižší než 178 Kč. Celorepublikový průměr se pohybuje těsně pod hranicí 195 Kč.

Za posledních 5 let jíme o 60 % dráž

I přes zpomalující růst v posledním čtvrtletí zůstává dlouhodobý trend jasně viditelný: ceny obědů v Česku za posledních pět let výrazně vzrostly. V březnu 2020 činila průměrná cena oběda 121,30 Kč, dnes je to o více než 72 Kč více, což představuje nárůst až o 60,1 %. V Ostravě se za stejné období zdražilo o 82,20 Kč, v Liberci o 80,80 Kč a v Českých Budějovicích o 77,80 Kč. I v regionech s pomalejším tempem růstu, jako je Zlín, se ceny zvýšily o více než 56 Kč.

Strávníky to ale zjevně neodradilo. Významným pozitivním signálem je totiž také jejich návrat do restaurací. Návštěvnost stravovacích zařízení, včetně využití rozvážkových služeb, se dostala zpět na úroveň z listopadu 2024, což představuje nejlepší výsledky od září 2020.

Restaurace v posledních měsících narážejí na limity kupní síly zákazníků. V některých regionech můžeme pozorovat, že lidé nejsou ochotni si připlácet, na což podniky reagují. I proto může být nadcházející období stabilnější, přestože dlouhodobý tlak na ceny kvůli vysokým nákladům na provoz rozhodně nezmizel,“ dodává.

Ceny obědů (v Kč) a růst cen podle regionu

 

O společnosti Edenred CZ

Edenred je přední digitální platformou pro služby a platby a také každodenním společníkem zaměstnanců spojujícím přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím 1 milionu firemních klientů. Nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (příspěvek na stravování), engagement (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (multienergetická řešení, včetně nabíjení EV, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).