Dle studie The Science of Happiness z roku 2013 vypracované společností Globoforce jsou šťastní zaměstnanci o celých 85 % efektivnější než jejich méně šťastní kolegové, nadto oproti nim vykazují o 60 % menší absenci a u zaměstnavatele zůstávají dvakrát déle.
Také je u nich desetkrát méně pravděpodobné, že si vezmou pracovní neschopnost. Šťastní zaměstnanci tudíž firmě přinášejí mnohé benefity. Jak můžete ke štěstí svých zaměstnanců přispět? V článku vám přinášíme 4 tipy, jak na to.
1. Ukažte jim hlubší smysl jejich práce
Říci zaměstnancům, co mají dělat, bývá většinou mnohem lehčí a časově nenáročnější, než jim vysvětlovat, proč to mají dělat. Jedním z pilířů budování pozitivní firemní kultury a dobré atmosféry však je právě to, ukázat pracovníkům smysl jejich snažení a zasadit jejich práci do širšího kontextu.
Lidé, kteří neznají smysl své práce, mají tendenci pracovat mechanicky, stereotypně, zkrátka jako roboti. Angažovaní zaměstnanci – ti, kteří vědí, proč danou práci dělají, navíc znají i vizi a hodnoty své firmy – jsou oproti tomu výkonnější, pracují s nadšením a jsou též kreativnější.
2. Dejte jim prostor pro socializaci
Dobré vztahy na pracovišti jsou mimořádně důležitým prvkem pozitivní firemní kultury, v níž jsou pracovníci šťastní. Přátelství mezi zaměstnanci dokonce podle průzkumu analytické společnosti Gallup zvyšuje spokojenost pracovníků o celých 50 %. U zaměstnanců s nejlepším přítelem v pozici pracovního kolegy je pak sedmkrát vyšší šance, že se svým povinnostem budou věnovat skutečně naplno.
Aby ovšem pracovníci mohli přátelské vztahy navazovat a rozvíjet, je potřeba jim na to dát prostor. Dobře k tomu poslouží například přestávky a také speciálně pro interakci určené „chill-out zóny“, kde se zaměstnanci mohou na chvíli sejít, dát si společně třeba kávu a popovídat si.
3. Veďte je ke zdravému životnímu stylu
Ke spokojenosti zaměstnanců a pozitivní atmosféře na pracovišti přispívá i to, jak moc se zaměstnavatel o své lidi zajímá a stará. Správný lídr umí pracovníkům ukázat, že si cení jejich práce, pochválí je i děkuje za odvedenou práci. Kromě toho se čím dál víc firem začíná starat o samotné zdraví svých lidí, a to nejen tím, že jim jako pracovní benefit nabízí takzvané „sick days“.
Společnosti dnes již například nabízejí příspěvky na odvykací kúry pro kuřáky, pořádají pro zaměstnance kurzy o zdravém životním stylu nebo jim kupříkladu poskytují služby maséra přímo na pracovišti.
Dalšími možnostmi je pak například instalovat u firmy stojany na kola a k toaletám přidat sprchy, čímž můžete pracovníky povzbudit k ježdění do práce na kole. Nebo můžete se zaměstnanci vytvořit sportovní tým a účastnit se různých dobrovolnických klání, čímž jim nejen dopřejete možnost zdravého pohybu, ale i stmelíte kolektiv.
4. Štěstí prochází žaludkem
Nejen láska, ale i spokojenost na pracovišti prochází žaludkem. Podle studie z roku 2015 je ve své práci mimořádně nebo velmi šťastných 56 % zaměstnanců, ovšem mezi těmi, kteří mají na pracovišti přístup k občerstvení zdarma, je tento podíl ještě vyšší: 67 %.
Mezi firmami tak nastupuje sílící trend nového benefitu v podobě dobře zásobené kantýny. Dostupnost jídla na pracovišti a také jeho pestrost je nejdůležitější pro pracovníky z generace mileniálů. Mají-li tudíž ve vaší společnosti převahu mladší ročníky, určitě tuto možnost zvažte.