Jak pomoci truchlícímu zaměstnanci?

Když vaši zaměstnanci zažijí tragickou ztrátu, neměli byste předpokládat, že v práci zapomenou na svůj osobní život. Závažná nemoc, rozvod nebo smrt blízkého člověka patří mezi nejvíce stresující životní zážitky. Člověk potřebuje čas, aby se s těmito traumaty vyrovnal. Než se tak stane, bývá nesoustředěný, nedokáže věnovat pozornost detailům a může ignorovat bezpečnostní pravidla své práce. Jeho emoce pak mohou dosahovat různé podoby od výbuchů zlosti až po celkové odtažení.

Nejhorší, co jako manažer v takové situaci můžete udělat, je očekávat od postiženého zaměstnance, že bude po pár dnech „normální“. Uvědomte si, že člověk, který zažije ztrátu, prochází několika fázemi. Než svou ztrátu přijme, zažívá nejprve stádium odmítání, hněvu, smlouvání a deprese.

- Vyhněte se snaze pomoci truchlícímu zaměstnanci větou: „Vím, jak se cítíte.“ Nikdy totiž nemůžete vědět, jak se opravdu cítí. Vhodnější je říci, že si pouze dokážete představit, jak se musí cítit.

- Dále je vhodné nepoužívat klišé jako „čas všechno zahojí“ nebo „buďte silný“. Nepomůžete ani sdělením, že bůh si to tak přál.

- Podle odborníků je jediná věc, kterou můžete dělat, být k dispozici. Nejde o to, aby se z vás stal poradce, ale o to, abyste dokázali naslouchat. Jít s postiženým zaměstnancem na oběd a pouze poslouchat může být náročné, protože budete cítit potřebu nějak mu pomoci. Pamatujte si ale, že důležitější než mluvit, je v tomto případě poslouchat.

- Stejně nápomocná mohou být písemná sdělení, v nichž truchlícímu vyjádříte, že na něho myslíte a pokud můžete něco udělat, budete rádi, když se na vás obrátí.

- Je-li to možné, dejte truchlícímu zaměstnanci krátkou dovolenou.

- Nabídněte postiženému podporu v zajištění jídla, péče o děti nebo domácnost.

- Pokud zaregistrujete projevy sebepoškozujícího chování, obraťte se na své nadřízené nebo odborníky z HR a snažte se danému zaměstnanci zajistit asistenční program. Příznaky silné deprese, jako je přílišná konzumace alkoholu nebo užívání drog, byste neměli ignorovat.

-kk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues