JUDr. Adama Valíček, MBA: Nové povinnosti zaměstnavatelů u dohod o provedení práce od července 2024

Od 1. července 2024 čekají zaměstnavatele významné změny týkající se dohody o provedení práce (DPP). Nově budou muset přihlásit všechny zaměstnance pracující na DPP do registru pojištěnců ČSSZ, a to i zpětně. Dále přibude povinnost pravidelného hlášení příjmů zaměstnanců na DPP. Do konce roku 2024 zůstává v platnosti, že pojistné se odvádí při měsíčním příjmu přesahujícím 10 000 Kč, avšak od roku 2025 se očekávají další úpravy. Jednotlivými změnami vás provede JUDr. Adam Valíček, MBA, partner advokátní kanceláře Valíček & Valíčková.

JUDr. Adam Valíček, advokátní kancelář Valíček & Valíčková

Evidenční povinnost

Zaměstnavatelé budou muset přihlásit do registru pojištěnců ČSSZ všechny zaměstnance na DPP, a to i ty, kteří pracovali na DPP před 1. červencem 2024. Tuto povinnost přihlášení do registru ČSSZ musejí zaměstnavatelé splnit nejpozději do 20. srpna 2024. Tento krok má zlepšit celkovou přehlednost a kontrolu nad pracovním trhem, a připravit i půdu pro další povinnosti od příštího roku.

Přihlásit musí i ty zaměstnance, u kterých nezvnikla povinnost platit důchodové a nemocenské pojištění, protože jejich výdělek nepřesáhl 10.000 Kč. Toto opatření se týká i malách OSVČ, kteří využívají jakékoli pomocníky jen příležitostně.

Přihláška do registru zaměstnavatelů

Nadále platí, že zaměstnavatel musí určenné OSSZ elektronicky nahlásit nástup nového zaměstnance na dohodu, aby jej přihlásil k účasti na pojištění. Tiskopis slouží i pro oznámení o skončení zaměstnání. Lhůta pro zaslání tiskopisu je 8 dnů ode dne nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání.

Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)

Hlášení příjmů

Další důležitou změnou je povinnost hlásit příjmy zaměstnanců na DPP. Zaměstnavatelé budou muset pravidelně zasílat informace o výši příjmů jednotlivých zaměstnanců, tedy i zaměstnanců na DPP. Do konce roku 2024 platí, že pojistné se odvádí pouze v případě, že měsíční příjem zaměstnance na DPP přesáhne 10.000 Kč. Od příštího roku se nepatrně změní limit pro odvod pojistného.

V rámci hlášení příjmů (Výkaz příjmů DPP) je možné také registrovat nového zaměstnance na dohodu, není poté nutné vyplňovat formulář "Oznámení o nástupu do zaměstnání".

Nový elektronický formulář VP DPP bude na webu ČSSZ k dispozici od 1. 8. 2024. Již přihlášení zaměstnanci se znovu nepřihlašují.

e - Podání VPDPP

Shrnutí

  • Každý měsíc zaměstnavatel elektronicky hlásí seznam všech zaměstnanců na DPP (pojištěných i nepojištěných) a výši jejich příjmu.
  • Hlášení zasílá měsíčně prostřednictvím personálního SW nebo ePortálu ČSSZ, a to do 20. dne následujícího měsíce.
  • Poprvé za měsíc červenec od 1. do 20. srpna 2024.
  • K hlášení zaměstnavatel použije nové e-Podání VPDPP „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“.
  • Nové e-Podání VPDPP bude zaměstnavatelům k dispozici na stránkách ČSSZ od 1. 8. 2024.
  • Zaměstnavatelé bez personálního a mzdového SW budou moci od 1. 8. 2024 využít bezplatný formulář na ePortálu ČSSZ.

Příprava zaměstnavatelů

Zaměstnavatelé by měli být připraveni na tyto změny a upravit své interní procesy, zejména s ohledem na novinky platné od roku 2025.

Od roku 2025 bude upraveno pojištění zaměstnanců s DPP. DPP budou nově klasifikovány buď jako běžné zaměstnání nebo jako zaměstnání malého rozsahu, podle výše sjednaného příjmu za kalendářní měsíc.

Výjimku tvoří DPP v režimu oznámené dohody, který lze uplatnit u jednoho zaměstnavatele, který zaměstnance "rezervuje" jako prvního.

Režim oznámené dohody bude poprvé aplikován v lednu 2025, konkrétně od 1. 1. 2025 do 20. 2. 2025. V tomto režimu bude rozhodná částka pro účast na pojištění stanovena na 25 % průměrné mzdy, zaokrouhlená na celé pětistovky směrem dolů podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhlásí výši této částky ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv sdělením, přičemž se předpokládá, že bude o něco vyšší než současný limit 10.000 Kč. Detailnější informace včetně přesné výše limitu budou zveřejněny na podzim letošního roku.

JUDr. Adam Valíček, MBA

Vedoucí partner advokátní kanceláře Valíček & Valíčková, advokátní kancelář, s.r.o., která se řadí mezi větší advokátní kanceláře České republiky. Dále byla tato advokátní kancelář zařazena mezi TOP advokátní kanceláře v ČR týdeníkem EURO a mezi Významné advokátní kanceláře ČR společností Epravo.cz.

Lektoři jsou autoři pracovněprávních vzorů pro právní systém ASPI od společnosti Wolters Kluwer, a.s., členové Rady Expertů Unie personalistů a členové Kolegia expertů AKV Praha. Jsou autoři mnoha článků a publikací. Tým kanceláře tvoří více než 20 odborníků. Kancelář má bohaté zkušenosti se zastupováním u soudních jednání, inspektorátů práce a dalších orgánů. Během školení si lektoři zakládají na osobním přístupu ke každému klientovi.