Pracovní a soukromý život někdy nelze zcela oddělit. Co můžete dělat, když se některý z vašich zaměstnanců hroutí v důsledku nepracovní krize? Některé osobní problémy mohou být tak závažné, že je nevyřeší jen přátelská podpora. Patří sem například závislosti, dluhy, rozvody či deprese. Tyto problémy výrazně ovlivňují náladu a výkonnost jednotlivců, ale mohou také poškozovat pracovní vztahy a výkonnost celých týmů.
Obecně platí, že soukromý život zaměstnanců není vaše věc. Pracovní výkonnost byste však měli řešit. V první řadě se snažte identifikovat konkrétní problém. Varovné signály osobních problémů zahrnují především necharakterní chování, jako například nedodržování času, podrážděnost, absentérství či přetrvávající pokles výkonnosti. Vaším úkolem je nejprve zjistit, zda se problém zaměstnance týká práce. Pozvěte proto problémového zaměstnance a jeho přímého nadřízeného na neformální schůzku.
Jestliže jde o pracovní problém, uplatněte příslušné pracovní mechanismy. Pokud se však jedná o problém osobní, jednejte více opatrně a hlavně poskytněte podporu. Když se například problém týká péče o děti či nemocné příbuzné, nabídněte pružný pracovní rozvrh nebo volno. Je-li problém osobnější (rozpad vztahu, závislost apod.), vyzvěte zaměstnance k vyhledání profesionální léčby či poradenství.
Svou strategii podpory zaměstnanců doplňte o snížení pracovní zátěže. Dejte jim dosažitelné cíle, které umožní sledovat pokrok spolu s tím, jak se jejich situace bude zlepšovat. Provádějte pravidelná neformální hodnocení výkonnosti. Jestliže se chování zaměstnance nezlepší, přistupte k disciplinárním opatřením. Propuštění je až poslední možnost.
-kk-