Stres je součástí téměř každé pracovní pozice. Nedávný průzkum serveru CareeBuilder.com naznačuje, že až 78 % zaměstnanců zažívá na pracovišti stres. Existují zřejmé faktory, které situaci ohledně stresu přiostřují. Například neúměrné množství práce, náročné termíny a nadřízení. Jsou tu ale i další méně nápadné věci.
Tyto skryté faktory zesilují negativní pracovní zkušenost a vedou k „vyhoření“.
Měření stresu
Louis Barajas ve své knize „Přepracován, přetížen a nezaplacen“, identifikuje několik znamení, že se blížíte „vyhoření“:
- Pravidelně pracujete více než40 hodin týdně.
- Během posledních šesti měsíců jste nestihli nějaký termín.
- Oddalujete z nedostatku času návštěvu lékaře.
- Více se stresujete kvůli financím.
Některé méně nápadné indikátory stresu, které mají na vás negativní dopad v práci:
- Berete si problémy domů a necháte je ovlivňovat váš osobní život. Možná máte problém definovat hranice mezi prací a domovem. Když je to v práci hektičtější, mohou vaše profesní odpovědnosti prosakovat do vašeho osobního života. Pokud se tato nerovnováha přelije do vašeho pracovního prostředí, může se započít začarovaný kruh.
- Nemáte čas vzít si volno, nebo i v tomto období pracujete. Pokud se nedokážete zcela odpojit od práce, pak nemůžete sklízet v plné míře benefity klidu a relaxace.
- Konkurence a pomluvy. Když jste středem pomluv nebo v centru boje o moc, stres může vylétnout na neúnosnou úroveň.
- Cítíte se nedoceněni. Řada lidí se necítí doceněna za to, co dělá. Jistě, kompenzace a benefity jsou považovány za ocenění za práci. Prosté poděkování nebo náznak ocenění však často chybí, díky čemuž pracovníci cítí, že jejich snaha jde vniveč.
Čtyři způsoby, jak řídit spouštěče stresu:
- Udejte si jasné hranice mezi prací a zbytkem života. Je důležité definovat, kde je hranice mezi prací a domovem.
- Zaměřte se plně na to, co momentálně děláte. Když věnujete maximální pozornost tomu, co děláte, a to nejen fyzicky, ale také psychicky a emociálně, zjistíte, že z daného úkolu nebo vztahu získáváte a dáváte maximum.
- Dejte si čas pro klid a zotavení. Je skvělé být schopni dostát nebo předčít pracovní cíle, je ale také důležité nezapomínat, že v dlouhodobém hledisku je nejlepší investovat i do péče o svoji osobu. A to z hlediska profesního i osobního.
- Mějte jasno ohledně svých priorit. Když se cítíte přepracováni, je velmi pravděpodobné, že jste ztratili z dohledu své priority. Musíte si ujasnit, co je pro vás důležité. Jeden ze způsobů, jak toho dosáhnout, je vytvořit si plán svých cílů, rolí, hodnot a klíčových vztahů.
-av-