Manažeři lidských zdrojů by měli znát varovné signály, které ukazují na problémy zaměstnanců s duševním zdravím. Článek shrnuje 10 základních projevů duševních problémů zaměstnanců.
1. Nepředvídatelné změny nálad, kterých si všimnou i kolegové, a získají podle toho dojem, že chování daného zaměstnance neodpovídá jeho charakteru.
2. Impulzivní, zastrašující nebo ponižující chování, které zanechává v ostatních pocity strachu a nervozity.
3. Extrémní smutek nebo sklíčenost, které doprovází emocionální projevy strachu nebo pláče.
4. Dlouhodobá zvýšená odtažitost a izolace, která je v rozporu s dosavadním chováním zaměstnance.
5. Zvýšená opatrnost a obrana. Slovní výrazy naznačující, že se zaměstnanec cítí být ohrožen svým okolím.
6. Zjevné zaujetí vlastními myšlenkami doprovázené problémy s pozorností a soustředěním a výrazně nižší produktivitou.
7. Výrazně zvýšený objem absencí bez důvěryhodného vysvětlení.
8. Zvýšené obsesivní uvažování a nutkavá pozornost vůči detailům vedoucí k výrazně omezeným pracovním výstupům.
9. Výrazné oslabení efektivity práce a pozitivních vztahů s kolegy spojené s projevy závažných osobních, nepracovních problémů.
10. Úzkostlivé chování, přílišná nervozita a obavy, které snižují produktivitu.
Při posuzování těchto skutečností mějte na paměti, že každá situace je jiná, a každý případ by proto měl být hodnocen individuálně. Výše uvedené signály byste však měli považovat za důležité, objevují-li se častěji. Změna v chování je někdy stejně zásadním signálem jako chování samotné. V případě závažných duševních problémů zaměstnanců se poraďte také s právníky. Lidské zdroje by měly zajistit dodržování práv zaměstnanců bez ohledu na jejich duševní stav.
-kk-