Majitelé malých firem bývají v práci dlouho, často nemají dovolené ani volné víkendy. Pokud si však chtějí najít více času pro sebe a své blízké, potřebují pomoc zaměstnanců. Článek shrnuje deset rad, jak si zaměstnance do malé firmy správně vybrat.
- Nečekejte, že budou vaší kopií. Každý uchazeč, s nímž se setkáte, bude živá lidská bytost s vlastními návyky a myšlenkami. Berte to jako výhodu, důležité je pouze, aby jeho filozofie nebyla zcela opačná vzhledem k vaší.
- Měli byste jasně vědět, co očekáváte. Nejprve si sepište požadavky na pozici, kterou chcete obsadit. Soustřeďte se na specifický popis požadavků, nikoli subjektivní informace.
- Ujasněte si, jaký typ manažera jste. Buďte upřímní, pokud jde o váš styl práce. Když například řeknete, že hledáte samostatně uvažujícího zaměstnance, ale ve skutečnosti jej budete neustále kontrolovat, jeho pomoc vám nemusí být příliš užitečná.
- Dejte si čas na hledání. Ne vždy se vám podaří najít vhodného zaměstnance do lhůty, kterou si předem stanovíte. Raději si proto naplánujte, jak budete inzerovat, provádět pohovory a školit, než najdete toho správného člověka.
- Zjistěte si na příslušných úřadech potřebu zajistit zaměstnance placením pojistného. Ať už se rozhodnete přijmout osobu samostatně výdělečně činnou nebo tradičního zaměstnance, měli byste znát podmínky.
- Stanovte politiku pro pracovní volno. Zaměstnanci mohou stejně jako vy být nemocní nebo si vzít dovolenou. Na jejich absence se proto předem připravte.
- Sestavte disciplinární a kontrolní pravidla. Než začnete přijímat zaměstnance, připravte si postup, jak se budete chovat v případě jejich špatné výkonnosti, chronických absencí apod.
- Ověřujte reference. Ať už budete od zaměstnanců vyžadovat návštěvy u klientů nebo správu majetku, vždy se zajímejte o jejich minulost. Pomoci vám může internet, bývalí zaměstnavatelé, úřady nebo policie.
- Připravte pro zájemce písemný materiál. Měl by obsahovat základní popis obsazované funkce, vaše očekávání a popis průběhu přijímacího řízení.
- Vytvořte vlastní vzdělávací program. Měl by zahrnovat všechny aspekty práce, které od nového zaměstnance očekáváte. Pokud zaměstnance nezná očekávání svého šéfa, dochází ke zbytečným nedorozuměním.
-kk-