7 kroků k efektivnějšímu programu zaměstnaneckých referencí

Ilustrační snímek

Doporučení od stávajících zaměstnanců patří k nejefektivnějším a zároveň nejlevnějším způsobům, jak získat nové zaměstnance. Podle uznávaného poradce v oblasti řízení lidských zdrojů a profesora managementu na San Francisco State University Johna Sullivana dokonce neexistuje kvalitnější zdroj potenciálních zaměstnanců a firmy by tímto způsobem měly získávat nejméně 40 % nováčků.

Zatímco firem, které mají program zaměstnaneckých referencí přibývá, kvalita těchto programů příliš neroste. Stále nepřinášejí ani očekávané výsledky, natož pak tak dobré výsledky, jaké by mohly přinášet. Čím to je a co je třeba změnit? Odpovědi na tyto otázky přinesl server Recruiter.com.

1. Začněte definicí svých očekávání

Nemá smysl spouštět program bez jasně vymezených cílů. Vaši náboráři i zaměstnanci, kteří mají poskytovat doporučení, potřebují znát vaše přesná očekávání. Tato očekávání je třeba komunikovat nejen na začátku, ale i průběžně připomínat.

2. Zvyšte informovanost zaměstnanců

Aby vám zaměstnanci mohli někoho doporučit, potřebují vědět, koho hledáte. V mnoha firmách chybí tak zásadní věc, jako je automatický nástroj, který by pravidelně rozesílal informace o volných místech stávajícím zaměstnancům.

3. Zlepšete komunikaci s kandidáty

Pokud se doporučený kandidát zúčastní pohovoru u vás a následně se mu nedostane žádné odezvy, přirozeně se obrátí se svou frustrací na zaměstnance, který jej doporučil. Ten už si pak příště rozmyslí, zda vám bude někoho doporučovat.

4. Nabídněte nové odměny

Odměny za doporučení jsou velmi důležitým motivačním faktorem. Pokud budete dlouhodobě nabízet jen jednu odměnu, zájem po čase opadne. Pravidelně proto odměny obměňujte.

5. Děkujte včas a osobně

Za každé doporučení potenciálního nového pracovníka byste měli svým zaměstnancům poděkovat. Pokud se od vás nedočkají odpovědi nebo jim odpovíte až za příliš dlouhou dobu, přestanou vás brát vážně a ztrácet s vámi čas.

6. Nikoho nevylučujte

Ve snaze o zajištění transparentnosti a férovosti náborového procesu firmy často znemožňují seniorním manažerům a pracovníkům HR, aby doporučovali nové zaměstnance. Má to ale opravdu smysl? Právě tito lidé by měli jít ostatním příkladem.

7. Optimalizujte web pro mobily

Stránky, jejichž prostřednictvím mohou zaměstnanci zasílat svá doporučení, by měly být optimalizovány pro mobilní zařízení. Zatímco u počítače vaši lidé nemusejí sedět stále (a někteří vůbec), mobily mají u sebe pořád.

-kk-

Zdroj: Recruiter.com - americký server pro náboráře a uchazeče o zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Recruiter.com