Chcete-li pro svou firmu získat ty nejlepší pracovníky, nemůžete být jen průměrný náborář. Nábor není jen věda, ale také umění. Pro ty z vás, kteří se v tomto umění chtějí zdokonalit, jsme připravili seznam nejdůležitějších dovedností skvělých náborářů podle podnikatelského serveru Inc.com.
1. Ujasněte si, co hledáte
Vzdělání, praxe a zkušenosti samozřejmě jsou důležité, vždy však myslete na to, že hledáte někoho, kdo přinese nějaký konkrétní výsledek – vyřeší určitou potřebu vaší firmy. Tuto potřebu byste si měli jasně určit a definovat předpoklady jejího splnění, teprve od toho se budou odvíjet hledané dovednosti.
2. Zajistěte uchazečům nejlepší možné podmínky
Účastníci pohovorů by od vás měli mít veškeré informace o datu a místu konání a také způsobu vedení pohovoru. Vaším úkolem je zajistit, aby na ně nečekalo žádné nepříjemné překvapení.
3. Důkladně prověřte uchazeče
Zjistěte si o nich více, než si oni zjistí o vaší firmě. Pouze pak jim můžete klást inteligentní otázky. Začněte životopisem a pokračujte na sociálních sítích. Vaším cílem je zjistit více o jejich zálibách a cílech, dosavadních úspěších a neúspěších. Pohovor pak může být spíše rozhovorem než výslechem.
4. Pomáhejte stydlivým uchazečům
Mnozí skvělí uchazeči neudělají dobrý dojem jen kvůli tomu, že jsou nervózni či váhaví. Myslete na to, že řada pozic nevyžaduje vynikající komunikační a prezentační dovednosti. Nervózní uchazeče pomůže uvolnit, když se jich zeptáte na jejich záliby nebo pochválíte jejich dosavadní úspěchy. Ukázat to nejlepší není odpovědnost uchazečů, ale vaše.
5. Nepřeceňujte připravený scénář
Náborář by měl mít připravený plán, jak klást otázky vždy konkrétnímu uchazeči. To však neznamená, že nemůžete přijít s jinými otázkami v průběhu pohovoru. Dobře poslouchejte, co uchazeč odpoví na vaši první otázku a ptejte se dále. Přidejte otázku proč, kdy, jak... Jakmile vás něco zaujme, chtějte vědět víc. Detaily jsou velmi důležité.
6. Nikdy neveďte monolog
Nevybírejte uchazeče podle toho, jak dobře vás poslouchají. Když budete celou dobu mluvit, nic se nedozvíte. 90 procent času by měl mluvit uchazeč, vy zbývajících 10 procent. Pokud se vás uchazeč na něco ptá, samozřejmě odpovídejte.
7. Neberte průměr
Uchazeč, který má dobrou kvalifikaci, dobré dovednosti, dobrý přístup a dobře zapadne do vaší firmy vlastně nemá žádná negativa. To však ještě neznamená, že je to člověk, kterého hledáte. Dobrý náborář chce toho nejlepšího, který nejen splní danou firemní potřebu, ale překoná ji.
8. Vysvětlete, co bude následovat
Uchazeč by neměl odcházet, aniž by se od vás dozvěděl, jaké další kroky budou následovat. Neměl by se vás na to ani sám ptát, měli byste mu to sami vysvětlit. Myslete také na to, že každý uchazeč si zaslouží vaši odpověď, zda uspěl či ne. Pokud se mu již neozvete, nebude si stěžovat vám, ale na vás. Více čtěte v článku Jak napsat uchazeči, že neuspěl.
-kk-