Inzeráty s nabídkou pracovních míst by měly být vytvářeny tak, aby dokázaly přilákat nejlepší talenty, nikoli pouze odlákaly nekvalifikované uchazeče. Myslí si to alespoň americký odborník na nábor top talentů a publicista Lou Adler. Ve svém nedávném článku na síti LinkedIn doslova říká: „Nepřestávám žasnout nad tím, proč je tato jednoduchá myšlenka tak nepochopitelná pro lidi, kteří už roky stále zveřejňují tytéž nudné nabídky.“
Demonstrujte to na příkladu více než 600 tisíc výsledků, které získal, když si na Googlu vyhledal nabídky firem ze Silincon Valley, které hledají programátory ovládající jazyk Python, Ruby nebo Java. Všechny podle něho byly nudné a neinspirativní. Potenciální zaměstnanci s opravdovým talentem by na ně mohli reagovat jen tehdy, pokud by byli opravdu zoufalí.
Už jste absolvovali základy marketingu?
Nejčastěji se jednalo o nabídky s obecným úvodem ve stylu: „Hledáme nadšené, talentované programátory, kteří se nebojí tvrdé práce a mají zkušenosti s vytvářením inovativních aplikací.“ Následoval seznam předpokladů, jako je například počet let praxe s jednotlivými programovacími jazyky, schopnost práce s různými operačními systémy, schopnost odhalovat chyby v kódu nebo silné komunikační dovednosti.
Tento typ pracovních inzerátů však podle Adlera nejlepší uchazeče přilákat nedokáže. Každý personalista, který si myslí opak, by měl absolvovat základní kurz marketingu. Tam se naučí několik jednoduchých pravidel, jako například:
-
Bez dobrého názvu a poutavého popisu svého produktu nezaujmete.
-
Produkty je třeba nabízet tak, že popíšete jejich výhody, nikoli technické parametry.
-
Musíte znát svého cílového zákazníka. Inzerovat má smysl pouze tam, kde zákazník váš inzerát uvidí.
-
Máte 10 vteřin na to, abyste přesvědčili zákazníka, aby si přečetl váš inzerát celý. Musíte umět pracovat s obrázky, příběhy a výzvami k akci.
-
Získat více informací musí pro vašeho potenciálního zákazníka být co nejjednodušší.
Aplikujte marketing v náboru
Při vytváření inzerátů s nabídkami práce lze základní marketingová pravidla aplikovat následujícími způsoby.
1. Vymyslete originální název pozice
Nebojte se vystoupit z řady podobných nabídek. Název pozice je to první, co zájemce čte. Pokud například firma, která podniká v oblasti showbyznysu hledá účetního, proč by to nemohl být „Oscarový účetní“? Fantazii se (alespoň v rámci mantinelů firemní kultury) meze nekladou.
2. Zdůrazněte základní motivaci pro uchazeče hned v prvním řádku
Adler cituje úvodní větu inzerátu stavební firmy, která hledala analytika nákladů: „Dáte zcela nový význam slovu puntičkářský.“
3. Napište, co bude hledaný zaměstnanec dělat a co se naučí
Jmenujte dva až tři nejdůležitější cíle, které by měl daný zaměstnanec splnit a jak tyto cíle souvisí s celkovou strategií nebo dílčí iniciativou firmy. Suchý výčet zkušeností a dovednostní nahraďte popisem pracovní činnosti a jejích výstupů. Vyprávějte příběh. Ukázku nabídky práce personálního ředitele přímo z pera Lou Adlera najdete zde. Všimněte si, že žádné dovednosti ani zkušenosti nezmiňuje.
-kk-