Hledá se vývojář. Nábor je stále osobnější, hlavní roli hrají projekty, flexibilita a firemní kultura

Máte vývojáře? A mohla bych ho vidět? Parafráze slavné filmové hlášky celkem věrně odráží situaci na IT trhu. Může to znít jako klišé a zčásti i výmluva, faktem však zůstává, že schopných uchazečů o práci nikdy víc nebude. Náboráři se proto věnují kandidátům delší dobu a na velmi individuální úrovni, do popředí se tak stále více dostává lidský faktor a kulturní spřízněnost. Z našeho pohledu je situace podobná na českém i slovenském trhu. Firmy hledají cestu, jak uspokojit očekávání kandidátů a zároveň neslevit z vlastních nároků na kulturní blízkost, časové kapacity i technologickou zdatnost. Jak to vlastně zvládnout?

Miroslava Zajíčková, HR manažerka BOOTIQ CZ

Český a slovenský trh doslova lační po IT lidech nehledě na specializaci. Hledají se frontend i backend vývojáři, testeři (ideálně zvládající automatizaci), ale i projektoví manažeři, product owneři, specialisté na DevOps, IT admini nebo konzultanti. Díky našemu působení v obou zemích to máme z první ruky. V Česku stavíme týmy pro tuzemské i zahraničí startupy a třeba na Slovensku stavíme pro zakázku v oblasti letového provozu dokonce celý agilní tým. S těmito nároky se pojí i potřeba podpůrných rolí, od náborářů přes obchodní specialisty až po backoffice. Technologický sektor zkrátka nasává nové talenty, včetně netechnických rolí.

Harcovník, nebo junior? Z pohledu náboráře pokaždé oříšek

Vnímáme, že peníze v dnešní době zdaleka nejsou to hlavní a jediné, co dnešní vývojáře zajímá. Stále více se koukají na kvalitu a smysl projektů, na kterých budou pracovat. Z hlediska náboráře je to však pokaždé oříšek. Junioři se zpravidla chtějí posouvat a učit, zároveň nedají dopustit na moderní pracovní prostředí, příjemnou a parťáckou atmosféru. Často rovněž hledají výzvy a využití svého potenciálu. A přitom se nebojí říct si o poměrně vysokou mzdu, která ne vždy odpovídá zkušenostem daného kandidáta. Potýkáme se tedy s ambicemi rychle se vypracovat a vydat se dál do světa.

Senioři jdou zase po zajímavých technologiích a projektech. V Česku daleko častěji hledají životní výzvu a možnost uplatnění svého potenciálu. Na Slovensku pak hledají jistotu, stabilitu firmy, spolehlivost a kvalitní až rodinné zázemí. Co seniorní vývojáře v obou zemích spojuje, jsou požadavky na časovou flexibilitu. Chtějí se totiž více věnovat rodině, koníčkům, nebo mají bokem rozjeté další projekty a rádi si udržují svůj zajetý systém, který jim zkrátka vyhovuje. Ať už junior, nebo senior, v obou případech má HR omezený prostor a musí být často kreativní, aby s uchazečem našli společnou cestu. Navíc pandemie ukázala, že pracovat se dá prakticky odkudkoli – a kandidáti jsou si toho moc dobře vědomi. Proto nejsou konkurencí již pouze místní IT firmy, ale i globální hráči.

Hlavní je zápal. Na úvazku se dá domluvit

Právě svobodná práce odkudkoli jako by byla společným jmenovatelem určité části vývojářské komunity. Většina vývojářů, se kterými se potkáváme, preferuje flexibilitu a pracovní výzvy. Tito vývojáři upřednostňují práci na IČO, mají obvykle rozjetý další projekt, zároveň však chtějí mít jistotu stabilního přísunu práce. Pokud se jedná o seniorní specialisty, ti bývají díky své expertíze velmi časově vytížení. A ačkoli preferujeme lidi, kteří chodí pravidelně do kanceláří, a jsou tak v těsném kontaktu s týmem, dokážeme se přizpůsobit a umíme se dohodnout i na částečném úvazku a práci z domova.

Naopak zaměstnat chtějí lidé, kteří mají rodinu, hypotéku, zkrátka závazky, což více cítíme na Slovensku. Ať už pracují z kanceláře, nebo z domova, právě rodinná atmosféra je to, čím můžeme konkurovat globálním gigantům. Kultura a týmový duch zkrátka prostupuje naše pobočky napříč skupinou. Díky úzkému kontaktu s kolegy se rovněž snažíme rozvíjet stávající benefity. Mezi ně patří vzdělávání (máme například přístup do Udemy), seberozvoj, multisportka nebo slevy na hardware a další výhody.

Většina vývojářů slyší na firemní kulturu

Mnozí mají tendenci vnímat u firemní kultury pouze neformální stránku, jako je atmosféra a vztahy s kolegy. Dobrá firemní kultura z našeho pohledu prostupuje naprosto vším, stavíme ji proto na maximální otevřenosti a již od samého začátku se snažíme sladit očekávání a najít společnou cestu. Spolupráce je u nás velmi dynamická, což bývá motorem pro rychlý rozvoj lidí. V takovém prostředí je však potřeba si od počátku nastavit vztah, kdy se navzájem nebojíme zeptat a dokážeme si poradit. Nechceme mít zbytečná pravidla a ta, která se časem ukážou jako nevyhovující, se snažíme upravit k oboustranné spokojenosti, případně je průběžně odstraňovat.

Samozřejmě nejen prací je vývojář živ, takže firemní kultura je stále v popředí, počínaje příjemnými kancelářemi (psi a další domácí mazlíčci vítáni) či společnými eventy a konče neformálními grilovačkami a hackathony. Během covidu si lidé zvykli víc času trávit v přírodě – vzrostla tak poptávka po společných venkovních aktivitách, od turistiky přes běhání a výlety na kole až po beach volejbal. Vývojáři kladou velký důraz na work-life balance, který s tím vším přirozeně souvisí.

Nábor vývojářů se poslední dobou posouvá na velmi osobní úroveň. Recruitment tým každému kandidátovi věnuje delší dobu a snaží se najít společnou řeč ohledně budoucí spolupráce. Často nám takhle vznikají několikaměsíční či roční vztahy, během nichž jsme s kandidáty v kontaktu a čekáme na vhodnou příležitost, kdy se naše představy protnou. Obecně platí, že pokud je shoda po lidské stránce, tím spíš se dokážeme dohodnout. A pokud ne, je pro nás velmi důležitá zpětná vazba – vzájemně si vážíme času a vždy dáváme vědět, proč to neklaplo, a rozcházíme se v dobrém. Dlouhodobě se pak ukazuje, že lidská stránka je stejně nepostradatelná jako znalosti a zkušenosti.

 

BiQ Group je technologická skupina postavená na proaktivním a partnerském přístupu, díky kterému její experti provázejí klienty výzvami moderního digitálního světa. Skládá se ze čtyř specializovaných poboček rozmístěných ve dvanácti lokalitách v České republice i na Slovensku. Díky tomu může být vždy po ruce jak pro lokální šampiony, tak pro globální hráče z řad známých korporací i nadějných startupů. BiQ Group, která je součástí skupiny InTeFi Lukáše Nováka, dnes tvoří více než 400 vývojářů a dalších specialistů s expertním know-how v široké paletě technologií. Díky tomu mohou přinést komplexní službu, od vývoje na míru přes osvědčené platformy SAP, Atlassian a Kentico Xperience až po e-commerce a digitální marketing. Projekty dodává pro firmy T-Mobile, DPD, GTS Alive – ISIC, Škoda, Unipetrol, Zoot a více než stovku dalších klientů.