Získat kvalitního zaměstnance do týmu firmy je stále náročnější. Fenomén tzv. pasivního kandidáta, tedy takového, kterého musí firma oslovit s nabídkou o práci sama, jelikož sám nové pracovní uplatnění nehledá, je problém pro HR manažery všech firem působících v Česku stále palčivější. Pokud už je však vaše firma pro kandidáta natolik zajímavá, že ji na internetu sám vyhledá, musíme udělat maximum pro to jeho zájem neztratit.
Soutěž Recruitment Academy Awards každý rok oceňuje firmy s těmi nejlepšími projekty HR marketingu. Letos o titul bojovalo celkem 30 společností - 18 kariérních stránek a 12 videí. Nejlepší kariérní stránky pro rok 2016 má Deloitte, nejlepším videem se může pochlubit Tipsport.
Důležitost kvalitního HR marketingu bude stále větší
Již nyní představují pasivní kandidáti téměř 75 % ekonomicky aktivního obyvatelstva na českém pracovním trhu. Lidé již tak často práci nehledají, ale stále jsou ochotni zvážit její změnu. Jen 15 % zaměstnanců je se svou současnou situací natolik spokojeno, že by o změně ani neuvažovalo. Naopak 60 % zaměstnaných lidí se domnívá, že by si mohlo polepšit, ale nemají zájem se o nové pracovní nabídky aktivně ucházet – čekají, až si je najdou samy. Oproti tomu pouze 25% lidí se o novou práci samo zajímá a vyhledává volné pracovní pozice. Již se však nejedná pouze o absolventy středních a vysokých škol.
Oslovit vhodného zájemce o práci se v dnešním internetovém světě plném reklam, inzerátů a webových stránek stává úkolem, který umí vyřešit jen ti nejlépe připraveni. Deset vteřin – to je podle průzkumu chování lidí na internetu doba, kterou mají vaše webové stránky na to, aby návštěvníka oslovily. Pokud se jim to za tento krátký časový úsek nepodaří, šance, že si váš web zobrazí znovu, jsou mizivé. Pokud se navíc jedná o web, který má za úkol najít nové zaměstnance a budovat tvář firmy coby kvalitního zaměstnavatele, jedná se o úkol ještě náročnější.
„Důležitost HR marketingu stále roste, i když je to část marketingu, o které se často nemluví,“ říká Josef Kadlec, CEO edukační společnosti Recruitment Academy. „České firmy si v posledních dvou letech plně uvědomují, jak je důležité být při oslovování lidí inovativní a vystoupit z řady, odlišit se od konkurence, ale přitom oslovit správnou cílovou skupinu kandidátů. V soutěži o nejlepší kariérní video a stránky, kterou pořádáme již druhým rokem, se snažíme v České republice pozvednout úroveň a kreativitu náborových aktivit společností a ekonomicky aktivní obyvatelstvo informovat o tom, že existují i zábavnější formy hledání nového pracovního uplatnění, než procházení desítek inzerátů na internetu“.
„Není důležité, zda působíte v nadnárodní korporaci nebo menší lokální firmě. Vaše snahy v pozici HR manažera se shodují – všichni se snažíte najít ty nejvhodnější uchazeče o zaměstnání. Je pravděpodobné, že pokud vaše pracovní nabídka kandidáta osloví, rozhodne se vyhledat si o firmě více informací. Pokud jej však vzhled, forma komunikace či nepřehlednost firemního webu odradí, vaše pozice coby budoucího zaměstnavatele se stává nejistou,“ kvituje Milan Novák, spoluzakladatel Recruitment Academy, který se v oboru náboru zaměstnanců pohybuje již více než 17 let.
Kariérní stránky a video roku 2016
Zcela novou, ale již hojně často využívanou formou oslovení kandidátů na trhu práce, se stává kariérní video. České společnosti tak mohou snadno nabídnout pohled do běžného dne zaměstnanců, ale i prezentovat jejich firemní kulturu, benefity a týmové nadšení zaměstnanců. Konkrétní obsah klipů je přímo vázán na danou cílovou skupinu takového vzkazu. Zatímco některá videa se drží osvědčeného, klasického formátu prezentace firmy, najdou se i odvážlivci, kteří se nebojí jít za pomyslnou hranu standardu.
„Mezi takové patří zcela jistě vítězové naší soutěže o nejlepší kariérní video a stránky, jejíž vyhlášení proběhlo 3. listopadu 2016. Společnost Tipsport ve svém videu představuje doslova uskutečněný mafiánský lov „ajťáků“, zatímco česká pobočka společnosti Deloitte vystupuje ze stínu velké čtyřky svěžím, dynamickým a vtipným webem, kterým budete brouzdat několik desítek minut – tolik je zábavný“, představuje Blake Wittman, CEO personální agentury GoodCall, vítěze soutěže o nejlepší kariérní video a web.
Více podrobností o účastnících a vítězích soutěže Kariérní stránky a kariérní video 2016 čtěte zde.