První týden v novém zaměstnání bývá vzrušující - je to začátek nového dobrodružství ve vaší kariéře, další krok vpřed a životní změna.
Ať už jde o jakýkoli obor, začínat v novém zaměstnání znamená být konfrontován s řadou výzev. Může se stát, že vám většina věcí bude důvěrně známá z předchozího zaměstnání a zbývá jen osvojit si některé maličkosti, ale většinou to bývá přesně naopak - musíte se naučit spoustu nových věcí, porozumět firemním procesům, změnit svoje zvyky atd.
Nepanikařte. Vzpomeňte si na vaše první dny v předchozí práci - určitě jste byli stejně nervózní jako právě teď, ale za krátkou dobu se odstrašující úkoly pro vás staly rutinou. A není důvod, proč by tomu tak nemělo být i teď.
Ptejte se
Pokud si s něčím nevíte rady, vždy je lepší se dvakrát zeptat, než něco zkazit. Pamatujte, že různí lidé mají různé informace. Žádný z vašich nových kolegů nemůže vědět všechno. Pokuste se vyzvědět co nejvíce informací od co nejvíce lidí. Být dobře informován je prvním krokem ke zvládnutí počátečních překážek.
Přesvědčte se ale, že otázky pokládáte ve správný čas. Pokud jste například v rušné kanceláři a všichni okolo mají tolik práce, že neví kam dřív skočit, brzy je vaše dotazy začnou rozčilovat. Všímejte si řeči těla a tónu jejich hlasu. Jestliže je váš šéf zaneprázdněný nebo dokonce naštvaný, nemůže otázka počkat?
Dělejte si poznámky
Málokdo si v paměti uchová tak velké množství informací, které mu je v prvních pár dnech od nástupu do nového zaměstnání poskytnuto. Proto si pořiďte malý zápisník, kam si budete všechny důležité informace poznamenávat. Tyto informace musí být v zápisníku přehledně organizované, abyste v něm potom nehledali půl hodiny, když si budete potřebovat něco rychle osvěžit.
Žádejte příklady
Jestliže si například nejste příliš jistí, jak vyplnit nějaký formulář, požádejte o příklad či vzor. Můžete si také o tom udělat několik poznámek do vašeho zápisníku.
Účastněte se školení
Některé společnosti nabízejí bezplatné kurzy, aby pomohli novým zaměstnancům rychleji se adaptovat a lépe zvládat své úkoly. Může se jednat například o kurzy péče o zákazníka, počítačové a jazykové kurzy, atd.
Zjistěte, jaké kurzy jsou ve vaší firmě dostupné a zeptejte se také na možnost online studia nebo lekcí na CD-ROM, které byste mohli využívat i z domova.
-ds-