To, že od vás zaměstnanec jednou odejde, ještě neznamená, že se nevrátí později. Bývalí zaměstnanci mohou naopak být velmi silnou skupinou pro hledání talentů, zvláště pro pozice specialistů. I když se k vám nevrátí sami, mohou vám doporučit jiné kvalitní uchazeče. Server recruitingtrends.com proto organizacím doporučuje zřízení samostatného programu pro opětovné přijímání bývalých zaměstnanců. Nejprve však shrnuje jeho výhody a nevýhody.
Výhody náboru bývalých zaměstnanců
-
Bývalí zaměstnanci znají firemní kulturu a postupy.
-
Po návratu budou mít ještě lepší znalosti své práce a oboru, než když od vás odcházeli.
-
Mohou vám pomoci s udržením stávajících zaměstnanců.
-
Pomohou vám také podtrhnout vaši pověst dobrého zaměstnavatele.
-
Ukáží ostatním bývalým zaměstnancům, že má smysl uvažovat o návratu.
Nevýhody náboru bývalých zaměstnanců
-
Stávající zaměstnanci mohou považovat přijímání bývalých zaměstnanců na vyšší pozice s vyšším platem za nespravedlivé.
-
Mohou se opakovat důvody, kvůli nimž již jednou odešli.
-
Některé firmy nechtějí působit dojmem, že si neumějí najít nové zaměstnance.
-
Bývalí zaměstnanci mohli být pryč příliš dlouho. Mohlo dojít ke změnám firemní kultury, které jim nebudou vyhovovat.
Jak vytvořit program pro nábor bývalých zaměstnanců
-
Přesvědčete kolegy v oddělení HR, manažery a nejvyšší vedení, že nábor bývalých zaměstnanců může mít smysl.
-
Připravte si případové studie z jiných firem a názorné ukázky toho, jak tento nový program ovlivní celkový nábor.
-
Určete měřítka, která budou ukazovat úspěšnost programu. Může to být počet znovu přijatých bývalých zaměstnanců, fluktuace této skupiny zaměstnanců, rychlost náboru bývalých zaměstnanců nebo způsoby hledání těchto zaměstnanců.
Jestliže chcete, aby se k vám zaměstnanci vraceli, musíte s nimi zacházet s respektem. Když odcházejí, měli byste s nimi pohovořit v rámci výstupních pohovorů a požádat je, aby s vámi zůstali v kontaktu – například pomocí online skupiny bývalých zaměstnanců. Zdůrazněte jim, že s nimi budete rádi spolupracovat i v budoucnosti a informujte je o nových příležitostech u vás.
-kk-