Dobří zaměstnanci odcházejí z mnoha důvodů, některé jsou však pro ně důležitější a jiným se dá předejít. Podle zkušeností autora článku (konsultant) hrají hlavní roli následující činitele. Jednou z nejčastějších příčin změny míst bývá, požaduje-li management po pracovnících, aby vykonávali úkoly za dva či více lidí, což je nutí zůstávat déle v zaměstnání. Další chybou je, pokud musejí kvalifikovaní odborníci ztrácet čas rutinními úřednickými záležitostmi.
Management, jenž zastaví kariérní postupy a povyšování a nedovolí běžným zaměstnancům samostatně rozhodovat je na nejlepší cestě zbavit se svých těch nejlepších z řad svých pracovníků. Podobný dopad mají neustále reorganizace, změny řízení a přeřazování z oddělení do oddělení, protežování šéfových oblíbenců, přidělování lepších kanceláří či techniky. Vedení firmy by si mělo vyčlenit čas na to, aby objasnilo svá rozhodnutí a cíle.
Pokud se sídlo firmy a s ním pracoviště neustále mění, personál musí dojíždět do větších vzdáleností, není to pro zaměstnance zrovna pobídkou k loajalitě, stejně jako stane-li se vedoucím někdo, kdo má menší zkušenosti či schopnosti než ostatní. Prospěšná není ani nezdravá řevnivost mezi jednotlivými odděleními. Dovednost v personální oblasti je pro manažery jednou z nejdůležitějších.
**Datum vydání: VII/2002**
Article source The CEO Refresher - a U.S. website focused on management