Problémem většiny firem je příliš pomalý proces náboru. Mnohé z nich si navíc vůbec neuvědomují, o jak moc negativní dopad na rozvoj byznysu jde. Píše o tom uznávaný poradce v oblasti HR a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan ve svém posledním článku na serveru ERE.net. Ztráty firem spojené s často opomíjeným měřítkem „time-to-fill” jsou podle něho desetinásobně vyšší než populární „cost-per-hire“. Sestavil proto seznam dvanácti nejzásadnějších negativních dopadů pomalého náboru a radí, proč se jim vyhnout.
1. Ztratíte nejlepší uchazeče
V konkurenčním prostředí hraje rychlosti zásadní roli. Nejkvalitnější uchazeči nebudou čekat týdny, než jim odpovíte.
2. Pomalý nábor nezvyšuje kvalitu zaměstnanců
Možná si myslíte, že když počkáte, získáte více informací a najdete lepší zaměstnance. Opak je pravdou. Čím déle budete čekat, tím více kvalitních uchazečů ztratí o práci u vás zájem.
3. Přijdete o peníze i produktivitu
Pokud si myslíte, že ušetříte, když budete obsazovat jednu pozici několik měsíců, zamyslete se znovu. Zkuste si spočítat, kolik budete tratit na produktivitě, inovacích a zisku firmy.
4. Budete muset nabídnout vyšší mzdy
Čím delší bude váš náborový proces, tím více konkurentů bude moci oslovit vaše potenciální zaměstnance s lepší nabídkou. Vám nezbude nic jiného. Než původní nabídku zvýšit.
5. Pověst firmy se zdlouhavým náborem vás připraví o nejlepší lidi
Váš proces náboru dává uchazečům jasnou představu o tom, jak bude vypadat práce u vás. Pokud o vás uchazeči šíří, že vám nábor trvá příliš dlouho, vaše pověst odradí ty nejlepší.
6. Bude se k vám hlásit méně zájemců o práci
Pomalý nábor poškodí vaši zaměstnavatelskou značku. Negativní komentáře se budou šířit velmi rychle hlavně prostřednictvím sociálních sítí. Přestanou se k vám hlásit nejen ti nejlepší, ale i ti průměrní.
7. Vyřadíte se z bitvy o top uchazeče
Pokud se budete rozhodovat příliš dlouho, přijdete o možnost soupeřit s konkurencí o ty nejlepší z nejlepších. Výkonnost konkurence pak půjde rychle nahoru, zatímco ta vaše dolů.
8. Přijdete o dobré náboráře a manažery
Manažeři nechtějí čekat na nové zaměstnance měsíce. Stejně tak dobří náboráři nechtějí pracovat ve firmě s pomalým a byrokratickým náborovým procesem, kde nemohou ukázat své schopnosti.
9. Poškodíte své zaměstnance a zákazníky
Dlouho neobsazené pozice vytvářejí tlak na zaměstnance i zákazníky. Zkuste si vypočítat, kolik vás to stojí v penězích.
10. Nezískáte ani pasivní uchazeče
Možná si říkáte, že ti nejlepší potenciální zaměstnanci pracují pro někoho jiného a je tedy třeba čekat dlouho, než se rozhodnou pro vaši nabídku. Čekáte tedy, až začnou hledat práci aktivně a i pak reagujete pomalu. Takto však žádného odborníka nepřetáhnete.
11. Porostou vaše „skryté“ výdaje
Jsou to náklady, které většinou nebývají zahrnuty v měřítku „cost-per-hire“. Patří sem zbytečný a neproduktivní čas, který vaši náboráři, manažeři a zaměstnanci věnují aspektům náboru s nízkou přidanou hodnotou (zbytečně moc lidí u pohovorů, příliš mnoho pohovorů, příliš dlouhé pohovory apod.).
12. Měřit pouze čas nestačí
Samotný počet dní potřebných k obsazení pozice může být velmi zavádějícím měřítkem. Vedle rychlosti je třeba měřit i kvalitu.
-kk-