V dobách silné ekonomiky mají adepti více kuráže vyjednávat, pokud je tomu ale naopak, řada z nich si chybně myslí, že musí akceptovat, co se nabízí, nebo riskují, že ztratí šanci místo získat. Ať už je ekonomické klima jakékoliv, na čem záleží je, jak vyjednáváte. Rozhodně neztratíte možnost pozici získat – pokud vám byla nabídnuta – kvůli tomu, že se snažíte vyjednávat.
Několik základních pravidel:
- Buďte připraveni. Čím více informací budete mít o vaší „tržní hodnotě“ a svém potenciálním zaměstnavateli, tím máte větší šance na úspěch. Čas, který obětujete jejich získání, je nejlepší investicí, jakou v této věci můžete udělat.
- Uvědomit si, že vyjednávání ohledně pracovní pozice je trochu jiný „šálek čaje“. Po vyjednávání totiž budete muset s těmito lidmi pracovat a pravděpodobně na nich bude záviset i váš budoucí úspěch. Proto se snažte vyjednávat tak, abyste si svůj image pošramotili co nejméně. Vzdor obecnému přesvědčení není primárním cílem zaměstnavatele vyjednat „nejlevnější“ balíček kompenzací, spíše se zaměří na to, aby vás pro pozici získali, pokud o vás stojí.
- Chápat potřeby své i ty zaměstnavatele. Abyste při tomto druhu jednání uspěli, je potřeba přezkoumat své priority a zamyslet se i nad tím, co bude výhodné pro firmu. Něco jiného vám bude moci nabídnout rodinný podnik, začínající firma nebo zaběhlý gigant.
- Pochopit dynamiku konkrétního jednání. Někdy budete mít dovednosti, po kterých je velká poptávka a někdy budete jedním z několika adeptů, ze kterých si firma může vybrat. Zhodnocení situace a pochopení pozice každé strany pomůže určit, kdy zkusit trochu více „zatlačit“ a kdy raději ne.
- Nelhat. Lež se vám může brzy vymstít a může být v budoucnu, pokud pozici získáte, velikým handicapem. Na druhou stranu si můžete uškodit i přílišnou upřímností – uvědomte si, že nemáte povinnost na sebe vše říci. Určete s rozumem, kolik a co řeknete a snažte se vše podat v pozitivním světle.
- Využijte nejistotu jako výhodu. Čím více informací prozradíte o vaší spodní platové hranici, tím máte větší „šanci“, že se k ní dostanete.
- Buďte kreativní. Snažte se zhodnotit nabízený kompenzační balíček jako celek. Hledejte různé způsoby, jak dosáhnout svých cílů a buďte otevřeni alternativním kompenzacím.
- Zaměřte se na cíle a ne na vítězství. Je důležité, aby se váš budoucí šéf necítil, že v jednání prohrál. Takovýmto vítězstvím získáte jen velmi málo, pokud bude znamenat, že si znepřátelíte již od začátku svého budoucího nadřízeného.
- Poznejte, kdy přestat smlouvat. Jistou metodou, jak prohrát, je být chamtivý. V každém vyjednávání přichází bod, kdy je třeba zvolnit. Většina firem se bude snažit dojít kompromisu, ale jen málo z nich bude mít zájem přijmout „primadonu“.
-av-