Nezatracujte náborová klišé

Ilustrační snímek

Klišé, otřepané fráze, o ničem nevypovídající. O čem to mluvíme? O některých tradičních otázkách, které zaznívají u přijímacích pohovorů. Jsou tak notoricky známé, že si odpovědi na ně může nacvičit kdokoliv a stačí mu k tomu jen otevřít internetový vyhledávač. Proč se tedy na ně ptát, není to jen ztráta času?

Tuto otázku si nedávno položil britský server HR Review a dospěl k překvapivé odpovědi – i ty nejobehranější otázky mají svůj hlubší smysl a náboráři je stále mohou smysluplně využít, když se na ně naučí správně nazírat. Uveďme si několik příkladů:

Řekněte nám něco o sobě.“

Nepoužít tuto otázku by znamenalo nevidět skutečné komunikační dovednosti uchazeče, jeho skromnost či naopak přílišné ego.

Co je vaše nejslabší stránka?“

Dobrý uchazeč na této otázce ukáže své silné stránky tím, že promluví o tom, jak dokáže své slabé stránky využít jako výhody.

Proč chcete pracovat pro nás?“

Jak jinak chcete zjistit, zda o vás uchazeč něco ví a má opravdový zájem pro vás pracovat?

Kde si sám sebe představujete za pět let?“

V této otázce se skrývá odpověď na vše od uchazečových ambicí, velikosti ega, znalosti vaší firemní struktury až po znalost vlastních silných stránek.

Proč jste odešel z posledního zaměstnání?“

Každý uchazeč by měl dostat možnost omluvit svého bývalého šéfa a zaměstnavatele. Nechte na uchazečích, jak obstojí.

Chcete se ještě na něco zeptat?“

Ano, to je opravdu jedno z největších klišé na závěr pohovoru. Opravdu je ale chcete vynechat? Tato otázka vám pomůže zjistit, zda vás uchazeč vůbec poslouchal.

Používáte u vás ve firmě tyto otázky, nebo je považujete za nevypovídající a nezdržujete se s nimi?

-kk-

Zdroj: HRreview - britský portál pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje HRreview