Nové pracovní prostředí, noví lidé, očekávání, tréma. Otázky spojené s tím, jak nás přijmou a jak se v novém zaměstnání adaptujeme. Vše závisí nejen na nás, ale především na tom, jak na nás záleží našim zaměstnavatelům.
V nové práci se může člověk cítit ztracený, zavalený množstvím nesourodých informací a obklopený cizími lidmi. Takovým negativním pocitům je třeba hned na začátku předejít. Správná firma by měla mít vypracovaný váš nástupní plán a měli byste dostat přiděleného člověka, který se o vás postará a představí vás ostatním.
Například oslovování jmény a tykání si pomáhá novým lidem rychleji zapadnout a zvykat si na nové prostředí a spolupracovníky.
Nově přijatí pak procházejí školeními a tréninky, aby věděli, jak společnost funguje a co budou potřebovat znát a vědět pro svou pozici. Nejpodstatnější věci by se měl nový zaměstnanec dozvědět od svého manažera.
Velké firmy mají vytvořenou i síť kontaktních osob, na které se mohou lidé obracet. Jsou to většinou starší a zkušení lidé z týmu a pomáhají se začleněním nového kolegy.
Po úvodním zaškolení, které trvá přibližně dva měsíce, manažer s novým zaměstnancem nastaví plán dalšího rozvoje, který se pravidelně přehodnocuje.
Ve většině případů neplní nový kolega úlohy sám, ale spolupracuje se zkušenými pracovníky. Postupně ho nechávají vykonávat také komplexnější aktivity a dokážou zhodnotit, kdy je školení ukončené a nový zaměstnanec dokáže pracovat samostatně.
-pk-