Sociální síť LinkedIn výrazně změnila způsob, jímž se firmy dříve spojovaly s talenty. Dala jim přístup k obrovskému množství aktivních i pasivních uchazečů o práci. Nebyla to však změna nijak přínosná, ba naopak přímo katastrofální.
Tímto konstatováním začíná článek Maury Haniganové How LinkedIn Fundamentally Ruined Recruitment, který vyvolal velkou diskusi na serveru Entrepreneur.com. LinkedIn podle Haniganové, která již více než 20 let poskytuje poradenství v oblasti náboru, výrazně snížil efektivitu náboru tím, že znesnadnil možnost nalézt skutečné talenty.
Frustrace na straně firem i kandidátů
Zaměstnavatelé dnes na LinkedInu vyhledávají hlavně kandidáty na střední a vyšší manažerské pozice. Tuto službu pro ně v minulosti dělali především headhunteři a personální agentury, kteří měli propracované postupy a databáze předvybraných kandidátů. S příchodem LinkedInu se data z těchto databází zpřístupnila všem, ztratilo se však jejich podrobné rozdělení a zacílení. Zaměstnavatelé podléhají dojmu, že pro ně bude lepší a levnější, když najmou interní náboráře a zaplatí jim přístup k neomezeným službám sítě LinkedIn.
„K čemu vám jsou tisíce potenciálních kandidátů, když vám neodpovídají, vaše nabídky práce je nezajímají nebo se nakonec ukáže, že nejsou vhodnými kandidáty?“ ptá se Maury Haniganová. Stejně frustrující je podle ní i zkušenost kandidátů, kteří musejí komunikovat s výrazně vyšším počtem náborářů než dříve a jsou stále více zavaleni nabídkami, které vůbec neodpovídají jejich kvalifikaci, zájmům a předpokladům.
Osobní kontakt musí zůstat
Náboru v éře LinkedInu chybí osobní kontakt a bližší pochopení potřeb kandidátů. Podle Maury Haniganové je proto třeba znovu nastartovat konverzaci mezi firmami a kandidáty. Místo rozesílání čistě textových nabídek práce je třeba začít vytvářet komplexnější obsah, který dokáže zaujmout potenciální zaměstnance. Ten by měl pracovat nejen s textem, ale i s fotografiemi či videi, které ukáží život ve firmách. Případný zájemce musí vidět, zda je pro něj nabízená práce zajímavá a zda může do firmy zapadnout.
Dále je třeba přestat s masovým oslovováním všech uživatelů sítě LinkedIn, kteří vypadnou z vyhledávače po zadání klíčového slova „manažer“. Důležité je cílit na kandidáty, u nichž je největší pravděpodobnost, že budou reagovat. Stejně jako v dřívějších dobách hraje i v době pokročilých technologií zásadní roli lidský kontakt. Nábor musí zůstat osobní.
Co si myslíte vy – usnadnil LinkedIn nábor, nebo jej naopak ztížil?
-kk-