I když zákazníci patří k nejčastěji opomíjeným zdrojům potenciálních zaměstnanců, přibývá firem, které si tento jejich potenciál uvědomují a aktivně s ním pracují. Touto úvahou začíná světově uznávaný poradce v oblasti řízení lidských zdrojů a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan svůj článek o náboru zákazníků na serveru ere.net.
Zákazníci jsou podle něho téměř ideálními uchazeči pro práci ve vaší firmě, jelikož vaši firmu již znají a používají vaše produkty. Dobré je i to, že vy již víte hodně o nich. Oslovit zákazníky s nabídkou práce je jednoduché a levné. Navíc můžete očekávat, že mezi nimi bude hodně pasivních uchazečů, které byste jinak tak snadno neoslovili. Je-li vaše zákaznická základna hodně různorodá, je zde i výhoda v podobě vyšší diverzity vašich pracovních týmů. Dlouhodobí zákazníci budou znát vaše firemní hodnoty, a tudíž se budou rychleji učit. I když je nepřijmete, mohou vám být cenným zdrojem referencí a díky vašemu zájmu se stát ještě loajálnějšími zákazníky.
Best practices v náboru zákazníků shrnuje Sullivan takto:
-
Zapojte zaměstnance a učte je, jak identifikovat zákazníky, které by mohli doporučit jako potenciální zaměstnance.
-
Dejte zákazníkům veřejně najevo, že je chcete přijmout. Nevyvěšujte obecná oznámení typu „Přijmeme výpomoc“. Raději zvolte slogan ve smyslu „Skvělí zákazníci mohou být
skvělými zaměstnanci“.
-
Umístěte letáky s nabídkou pracovních míst do prodejen a rozdávejte je zákazníkům při nákupu.
-
Využijte sociální média, na kterých vás zákazníci sledují.
-
Zkuste vytisknout pracovní nabídky na účtenky nebo zapojit QR kódy.
-
Zaměřte se na členy vašich věrnostních programů.
-
Potiskněte zprávou o náboru zákazníků uniformy zaměstnanců.
-
Umístěte náborové bannery na vaše webové stránky, které zákazníci navštěvují.
-
Zveřejněte zprávu o náboru v pravidelně rozesílaných newsletterech a reklamních materiálech.
-
Zapojte zprávu o náboru do komunikace prostřednictvím vašeho call centra.
-
Uspořádejte náborovou akci v některé z vašich prodejen.
-
Nabídněte slevu za to, že se zákazníci zapojí do vaší náborové kampaně.
-
Účastníte-li se veletrhů, vybavte informacemi o náboru zákazníků své stánky.
-kk-